Spara tid och pengar med en digital rekryteringsprocess

När du sitter med en rekrytering vill du inte ha många ansökningar – du vill ha de som är rätt! För att hitta de mest värdefulla guldkornen tidigt i processen gäller det att vara effektiv. Samtidigt är det relevant att visa organisationens personliga och unika sidor för att attrahera kandidater som passar ihop med just er unika kultur. Genom att arbeta fram en digital rekryteringsstrategi kan du kombinera detta, samtidigt som du sparar tid och pengar!

Digitaliseringen förenklar mötesvärlden

Vi är förmodligen varken först eller sist med att säga att den digitala utvecklingen skapat många nya sociala möjligheter. Idag är det enkelt att koppla upp sig och ha platsoberoende möten med kunder, kandidater och andra kontakter. Det går lika utmärkt att ha kravprofilsmöten såväl som intervjuer över länk. Självklart är det alltid trevligt att ses fysiskt, men det är svårt att förneka de digitala möten sparar tid för bägge parter och ofta fungerar lika bra utifrån syftet med dem.

Några tidstjuvar du lätt kan effektivisera och digitalisera

Underskatta inte kraften i digitaliseringen! Det finns mycket tid att spara genom att arbeta fram en mer digitaliserad rekryteringsprocess, framför allt i uppstarten av en sådan. En digital rekryteringsprocess underlättar även för en mer objektiv och fördomsfri rekryteringsprocess.

Om din organisation idag har en mer traditionell rekryteringsprocess är detta några tidstjuvar som är relativt enkla att digitalisera:

  • Annonseringslösningar

Det finns många smarta och lätthanterliga annonseringstjänster som kan hjälpa er att attrahera rätt kandidatgrupper i det digitala rummet.

  • Ansökningsmetod

Genom att låta kandidaterna söka era lediga tjänster från en gemensam digital plattform samlar du alla ansökningar på ett ställe. Inga fler ansökningar till din inkorg som du behöver sortera för att spara i rätt mapp, eller komma ihåg att vidarebefordra till rätt person!

  • Återkoppling

Du kan även automatisera delar av återkopplingen. Skapa trevliga textmallar att lägga in i ovan nämnda plattform. Det kan t.ex. vara en text som säger ”tack för att du sökt tjänsten som…” där kandidaten får en automatisk bekräftelse på att er organisation mottagit ansökan, ett annat autosvar för de som inte går vidare i första urvalet etc. Genom att digitalisera återkopplingen finns det mycket tid att spara. Samtidigt tummar ni inte tummar på en trevlig, regelbunden och effektiv återkoppling. Något som vi inte kan betona nog hur viktigt det är för en bra kandidatupplevelse och i förlängningen – er Employer Branding.

  • Urvalsfrågor och tester

Det finns många bra samarbetspartners för att arbeta fram bra urvalsfrågor och digitala tester som i ett tidigt skede i processen hjälper er att identifiera de kandidater som står ut från mängden och har bäst kompetens för tjänsten. Dessutom synliggörs de kandidater som till synes inte har den ”perfekta bakgrunden” på ett objektivt och tydligt sätt. Risken finns att du annars hade missat en riktigt stark kandidat.

Fira först – onboarding sen

När du har hittat er nya kollega bland alla kandidater och avtalet är signerat (digitalt, såklart!) är inte rekryteringsprocessen slut. Tiden mellan att avtalet har signerats fram till datumet då den nya medarbetaren börjar är minst lika viktig, samt att ha en plan för den nya medarbetarens första tid på jobbet! Då är det viktigt att ha en riktigt bra digital pre- och onboardingprocess

Innan du hoppar in i pre- och onboardingen uppmuntrar vi dig att stanna upp och fira en lyckad rekrytering – sen kan du starta i gång nästa moment!

Relaterade artiklar