Från mäklare till interimskonsult – ingen minns en fegis!

Maria Fjellner

Maria Fjellner stortrivdes med sina tidigare arbeten. Men efter en middag med vänner hösten 2016 kände Maria sig inspirerad – nu var det dags att göra något nytt!

Efter att ha arbetat fjorton år som mäklare började Maria att leta efter alternativa arbeten som skulle kunna passa henne. Hon googlade och hittade ett interimsuppdrag som bostadssamordnare för Nacka kommun via Fasticon, som lät spännande.

– Jag minns att processen gick väldigt fort från att jag sökte, blev kallad på intervju till att vi signerade avtalet, berättar Maria.

Fartfyllda vardagar

Det blev en ny vardag i rollen som bostadssamordnare. Arbetsdagarna var fortfarande fartfyllda, men med helt nya uppgifter att sätta sig in i, vilket var precis vad Maria hade längtat efter. Det här var mitt under den akuta flyktingströmmen 2016 och Marias uppgift var att hyra in bostäder från privatpersoner för kommunens räkning som sedan skulle hyras ut till nyanlända. En spännande, men såklart även utmanande tjänst, på många sätt.

Hon menar att som så mycket annat i livet hamnade hon på Nacka kommun av en tillfällighet. Men tillfälligheten föll sig väl och Marias tjänst utvecklades efterhand och blev alltmer bred och hon fick möjlighet att arbeta med många olika saker för enheten för fastighetsförvaltning.

– Från början skulle jag vara där i tre månader, men tre månader blev tjugotvå, berättar Maria.

Även om rollen var bred handlade det i grund och botten om att arbeta med bostäder för att hjälpa människor med olika sociala behov. Det innebar mycket kontakt med de som skulle flytta in i bostäderna parallellt med de som arbetade med kommunens enhet för boendelösningar.

Från ett uppdrag till ett annat

Maria blev erbjuden att vara kvar på Nacka kommun som anställd, men kände att det var dags för ett nytt konsultuppdrag istället. Hon blev kontaktad av sin konsultchef på Fasticon sommaren 2018 om att Magnolia Bostad sökte en projektledare eftermarknad till ett uppdrag som skulle vara till slutet av december. Maria blev nyfiken och även denna gång gick processen fort. I september installerade hon sig.

– Rollen var helt ny, det var så roligt att få vara med och bygga den rollen!

Projektledarrollen ledde därefter vidare till att Maria sedan augusti har ett konsultuppdrag som kundansvarig på Magnolia Bostad.

– Jag arbetar på samma avdelning fortfarande. Som projektledare eftermarknad arbetade jag generellt mer med olika fel eller brister i bostäderna efter att inflyttningen är utförd. Som kundansvarig har jag mer ansvar över hela kundresan när kunden köper sin bostadsrätt.

Varierande att arbeta med både bostäder och människor

Maria summerar sin karriärresa med att det går att arbeta med bostäder på så många olika sätt. Hon är glad över att som mäklare haft möjligheten att möta människor i en spännande del av deras liv, för att därefter ha fått hjälpa personer som befinner sig i en mycket utsatt situation. I sin nuvarande roll möter hon andra spännande utmaningar. Numera handlar det om att bemöta kundernas förväntningar och känslor kring sina nyproducerade bostäder.

– Den gemensamma nämnaren för samtliga jobb, och som jag i grunden brinner för, är kombinationen människor och bostäder. Det berör oss alla på flera olika plan.

Maria har känt sig självgående, vilket gjort att hon inte haft behov av att ha kontakt med sin konsultchef så ofta förutom när uppdragen skulle förlängas. Arbetet hos Nacka kommun och Magnolia Bostad har flutit på mycket bra och det är med kollegorna där som hon haft den huvudsakliga vardagliga kontakten.

– Jag har verkligen känt mig som en i gänget på båda arbetsplatserna! Det har hänt både på Nacka kommun och Magnolia Bostad att kollegorna inte förstått att jag är konsult. När jag avslutade uppdraget på Nacka Kommun sa en kollega ”vad tråkigt att du ska sluta” och jag svarade ”jag ska inte sluta, mitt uppdrag avslutas. Jag är ju konsult”, men det hade inte den kollegan förstått alls, berättar Maria och skrattar.

”Om man vill ha en förändring så måste man också våga kasta sig ut.”

Maria har varit egenföretagare i många år. Efter att ha bytt från en mäklarfirma till en ny där det var krav på att medarbetarna skulle ha eget företag har det känts naturligt att fortsätta i liknande spår även som konsult.

– Jag gillar att vara egen, det känns fritt att kunna ta olika typer av uppdrag. Det som framför allt har lockat mig är chansen att få komma till olika uppdragsgivare och även med gott samvete kunna gå vidare till nya uppdrag. Det blir en naturlig förflyttning från båda sidor. Det är även roligt att inte fastna i en roll. Det kanske låter klyschigt, men jag känner verkligen att jag ständigt utvecklas och lär mig nya saker. Att få möjlighet att komma in och verkligen göra skillnad hos företagen och samtidigt hjälpa dem med att hitta bästa möjliga lösning är så givande. Jag känner mig både tacksam och uppskattad.

När hon får frågan om vad hon har för tips till andra som tvekar över att vara interimskonsult svarar Maria:

– Om man vill ha en förändring så måste man också våga kasta sig ut. Våga vara prestigelös och gå utanför sin trygghetszon. En annan del är att omge sig med likasinnade som peppar en till att våga göra en spännande förändring.

Maria glittrar till i blicken när hon säger:

– Ingen minns en fegis!

Vill du veta mer om konsultrollen och möjligheterna för dig att arbeta som konsult?