Det personliga varumärket påverkar dina karriärmöjligheter
Det blir allt vanligare att arbetsgivare och rekryterare headhuntar kandidater genom nätverk och sociala medie-kanaler. Men för att öka chansen att de ska se dig och ta kontakt gör du klokt i att arbeta med ditt personliga varumärke. Det handlar om att få fram vad som är unikt för dig, vad du står för och vad du har att erbjuda – så att de ser dig och förstår vad som får din profil att sticka ut bland alla.
Var konsekvent
Hur andra ser dig professionellt är en stor del av ditt personliga varumärke. Att arbeta aktivt med hur andra uppfattar ens varumärke är något de flesta kan ha nytta av, oavsett bransch eller position.
Först behöver du bestämma dig för ditt budskap. Vad gör dig unik och får dig att stå ut i mängden? Var sedan noggrann med att du är konsekvent med ditt budskap i alla kanaler där du vill synas. Det gäller oavsett om det handlar om din LinkedIn-profil, en artikel du medverkar i eller om du är talare på ett event.
Hitta dina styrkor
Tänk igenom vad du redan känner passion för idag och vad du har talang inom. När du hittat var dina styrkor ligger gäller det att nischa dig och bli riktigt grym inom det området där du redan är bra. Det är lättare att förbättra sig inom ett område man redan är stark inom än att försöka bli bättre på något man tycker är tråkigt eller har svårt för. Så överlåt till någon annan att bli bäst inom de områden där du har dina svaga sidor. Ett tips är att arbeta med Google Alerts för att absorbera så mycket information som möjligt och hålla dig uppdaterad inom din nisch.
Kolla över dina sociala medie-profiler (en gång till)
Det är inte ovanligt att rekryterare besöker både professionella och privata nätverkssidor när de söker efter nya kandidater. Därmed gör du klokt i att se till att dina sociala medie-profiler inte visar upp något som kan missförstås eller tas ur sitt sammanhang på ett negativt sätt. Använd med fördel sekretessinställningarna, men allra säkrast är att rensa bort allt innehåll som du tror kan se tvivelaktigt ut för eventuellt framtida arbetsgivare.
Vårda ditt nätverk
Du har mycket att vinna på att nätverka och skapa nya kontaktytor efterhand som du stärker ditt personliga varumärke. Här kan du ta del av vad vi tidigare skrivit om hur du blir en proffsminglare av rang, och här kan du läsa mer om hur du nätverkar bättre. Varje nytt möte är en möjlighet att knyta nya intressanta kontakter och stärka ditt personliga varumärke!
Efterhand som du utökar ditt kontaktnät – se till att följa upp din kontakter! Ditt personliga varumärke mår bra av att du har ett rykte om att vara nyfiken, social och lättillgänglig. Du vill inte uppfattas som en person med stängda dörrar.
Om du redan har ett jobb som du trivs på, eller när du väl landat drömjobbet, är det lätt hänt att försumma sitt nätverk utifrån ett professionellt perspektiv. Men det är väl värt att vårda för de är publiken till ditt personliga varumärke. Syns du inte finns du inte och man vet aldrig vilka möjligheter som kan dyka upp i framtiden.
Hitta din röda tråd
Att arbeta upp sitt personliga varumärke kan upplevas som lite luddigt. Det är som namnet antyder personligt och det finns inget rätt svar vad som är den bästa strategin för dig. Något som är säkert är att du bygger ditt personliga varumärket över tid och resan ser olika för alla. Det viktigaste är att du håller en röd tråd och inte försöker vara någon annan, utan visar upp den bästa versionen av dig.
Lycka till!
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad