De 5 vanligaste intervjuformerna – och vad du ska tänka på
Dags för nytt jobb? Olika former av intervjuer är en naturlig och viktig del i alla rekryteringsprocesser. Beroende på bolag, jobb, hur rekryteringen är upplagd och utifrån vilken metodik den som rekryterar föredrar finns det flera typer av intervjuer. Ligg steget före genom att få koll på de vanligaste intervjuformerna.
Telefonintervju
Telefonintervjuer är tidseffektivt för alla parter och är ofta det första steget i intervjuprocessen. Därefter väljer den som ansvarar för rekryteringen ut de mest intressanta och bäst lämpade kandidaterna för en mer omfattande intervju. Se till att redan från start göra klart för dig vem det är som ringer dig och från vilket företag för att undvika missförstånd. Om du har sökt flera tjänster samtidigt är det helt naturligt att inte komma ihåg exakt vad som stod i vilken annons – men du gör dig själv en otjänst om du låtsas att du minns.
Eftersom den som rekryterar inte kan se dig är rösten ditt hemliga vapen under en telefonintervju. Glöm inte bort att även över telefonen påverkar kroppsspråket din energi och ditt röstläge. Undvik ett monotont tonläge, försök att variera rösten och visa att du är engagerad. Ställ dig upp och le – det fungerar faktiskt på riktigt!
Videointervju
Något som fått ett rejält uppsving de senaste åren är videointervjuer. Även det är ett tidsbesparande intervjuformat som allt fler ser fördelarna med. Idag har videointervjuer i princip ersatt det första fysiska mötet och sker ofta efter en lyckad telefonintervju.
Under en digital arbetsintervju gäller samma sociala koder som vid en fysisk intervju, som att inleda med att hälsa trevligt, säga att du är glad över möjligheten att få berätta mer om vad du kan bidra med. Men det är såklart vissa skillnader mellan ett digitalt och fysiskt möte. En av de viktigaste sakerna att tänka på är att ha koll på tekniken. Säkerställ att du kan komma in på den videotjänst ni ska använda vid intervjutillfället. Kolla även i god tid innan intervjun att kameran startar som den ska och att ljudet, samt eventuellt headset, fungerar som det ska. Du vill inte slösa den första kvarten av intervjun på att få i gång tekniken!
Gruppintervju
Den här sortens intervjuformat används ofta när ett företag ska massanställa till liknande roller och det är många sökande att hantera parallellt, eller när nära samarbete och social förmåga är extra viktigt. Det är, precis som det låter, ett tillfälle när flera kandidater intervjuas samtidigt i grupp. Tänk därför på att visa att du är intresserad och nyfiken, samt var lyhörd mot de andra i gruppen, men det betyder inte att du ska vara rädd för att våga ta plats.
Caseintervju
En caseintervju innebär att du får utföra ett arbetsprov. Denna typ av intervjuer handlar om att arbetsgivaren vill se hur löser en uppgift kopplad till företagets verksamhet. Ofta får du tid att förbereda dig innan, för att sedan presentera ditt case för arbetsgivaren. Den som intervjuar vill få en förståelse för hur du resonerar och kom fram till den lösning du presenterar. I vissa fall vill arbetsgivaren även få en bild av hur du arbetar under stress. Här värderas ofta din logiska slutledningsförmåga samt hur du resonerar högre än att du faktiskt ger ”rätt” svar.
Speedintervju
Har du hört talas om speeddejting? Detta är en liknande variant men i rekryteringssammanhang. Det innebär helt enkelt en kort intervju, ofta cirka en kvart lång, där den nyfikne kandidaten och arbetsgivaren snabbt känner av varandra för att se om ”kemi uppstår” (från bägges håll, såklart!). Denna typ av intervjuer genomförs ofta på exempelvis jobbmässor och rekryteringsevent. Eftersom tiden är tydligt begränsad är ett smart drag att redan innan tänkt ut vilket nyckelbudskap du vill förmedla. Träna gärna på en familjemedlem eller kompis innan för att se om du lyckades övertyga hen.
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad