Tipsen som får favoritkandidaterna att stanna kvar i rekryteringsprocessen

Det är alltför vanligt att kandidater med potential tappar intresset under rekryteringsprocessen. För den som söker jobb lönar det sig med uthållighet. På samma sätt är det avgörande att du som rekryterar är noggrann med detaljerna för att ge ett bra intryck av er som arbetsgivare.

Lär dig om hur du som rekryteringsansvarig kan arbeta för att ge kandidaterna en positiv upplevelse och hålla dem engagerade genom hela rekryteringsprocessen – så att drömrekrytering inte väljer konkurrenten.

Proaktiv kommunikation är avgörande kandidatrelationerna

Allt fler företag har insett fördelarna med att genomföra anställningsintervjuer via videomöten. Resultatet är både smidigare och mer tidseffektiva rekryteringsprocesser. Men det har även underlättat även för kandidaterna att ha kontakt med flera intressanta arbetsgivare samtidigt. Därför är det extra viktigt att arbeta aktivt med hur ni återkopplar till kandidaterna, för att behålla deras intresse genom hela processen.

Undvik att kandidaten hoppar av för att han eller hon tolkade ert intresse som svalt genom att i slutet av intervjun berätta om nästa steg. Ge även ett ungefärligt datum för när nästa steg i rekryteringen genomförs. Och håll sedan vad du lovat! Om rekryteringen ändå drar ut på tiden, hör av dig till kandidaten om varför processen tar längre tid än beräknat. Kandidaten behöver veta vad som sker för att kunna planera sitt liv, både professionellt och. Dessutom ökar chanserna för att hen behåller intresset både för tjänsten och ert företag.

Låt inte rekryteringen dra ut på tiden

En utdragen rekryteringsprocess kan lätt resultera i ett stort tapp av kompetenta kandidater. De hinner helt enkelt hitta ett annat intressant jobb om du är för långsam med återkopplingen. Eller kanske ännu värre för ert Employer Brand – kandidaten letar fortfarande efter en ny tjänst, men tackar ändå nej då intresset svalnat på grund av att den långsamma rekryteringsprocessen. Din organisation har därmed mycket att vinna på att regelbundet se över hur ni kan effektivisera er rekryteringsprocess ytterligare.

Ställ relevanta frågor som väcker nyfikenhet

Som ansvarig över en rekrytering kan man tycka att det är självklart att kandidaterna ska vara pålästa om organisationen och tjänsten och utifrån det komma med bra frågor. Men det gäller såklart även den som håller i rekryteringen. Om du ställer frågor som upplevs klyschiga och irrelevanta kommer du få likadana svar och riskerar även att tappa kandidatens intresse. Fokusera på att ställa frågor som berör den sökandes kompetens och tidigare erfarenheter. Koppla frågorna tydligt till den tjänst som kandidaten söker. Genom strukturerade intervjuer med kompetensbaserade frågor ökar chanserna avsevärt att samtliga kandidater får samma möjlighet att visa vilka de är.

Håll kommunikationen personlig

Autogenererade mejl är ett tidseffektivt verktyg för att hålla i gång kommunikationen med många kandidater samtidigt. Men för att behålla en kandidats intresse genom hela rekryteringsprocessen gör du klokt i att varva den autogenererade kommunikationen med en personlig sådan. Se till att hålla kandidaten varm och förstå att han eller hon är fortsatt intressant genom att varva kommunikationen via till exempel telefon och sms. Genom att få kandidaten att verkligen känna sig sedd ökar chansen att han eller hon vill vara en fortsatt del av rekryteringsprocessen hela vägen.

Slipp bli ghostad genom en ömsesidig överenskommelse

Låt oss vara ärliga, oavsett hur mycket du anstränger dig går det inte att undvika avhopp till hundra procent, eller att kandidater ghostar dig. Ett sätt att minimera antalet avhoppade kandidater är att skapa en ömsesidig överenskommelse. Förklara i början av rekryteringsprocessen att du alltid kommer återkoppla inom ett visst tidsintervall och att du löpande kommer uppdatera hen om hur processen går. Passa samtidigt på att lägga till att du förväntar dig samma sak från kandidaten om han eller hon av någon anledning vill avbryta processen.

Så ring det där extra samtalet - risken är annars stor att din eventuella guldklimp väljer någon annan. Skulle matchningen ändå inte vara optimal från bägges, eller kandidatens, sida har du åtminstone stärkt ditt företags arbetsgivarvarumärke!

5 vanliga anledningar att kandidaten hoppar av:

  1. Chefen – Ja, det kanske inte är så rolig läsning om du själv är ledare. Men den absolut vanligaste anledning till att byta jobb är att man inte trivs med nuvarande ledning. Just därför är det extra viktigt att just chefen ger ett bra och kompetent intryck vid intervjun. Risken är annars stor att kandidaten inte fortsätter rekryteringsprocessen.
  2. Lönen – Kandidaten är inte nöjd med den lön som erbjudits. Undvik att ta upp lönefrågan för sent i rekryteringsprocessen. På så sätt spara ni bägges tid, utifall att ni inte kan mötas kring kandidatens förväntningar gällande löneläget.
  3. Möjlighet att arbeta på distans – Allt fler kandidater har som skallkrav att ha möjligheten att helt eller delvis kunna arbeta på distans. Om den möjligheten inte erbjuds kommer kandidaten därmed att söka sig till en arbetsgivare som kan uppfylla det önskemålet.
  4. Ett bättre jobberbjudande – När kandidaten säger upp sig får hen ett bättre motbud av sin nuvarande arbetsgivare och väljer därför att stanna kvar.
  5. Utvecklingsmöjligheterna är inte tillräckligt intressanta – En av de vanligaste anledningarna till att man byter jobb är för att man vill vidareutvecklas i sin yrkesroll. Hur tydliga är ni i era platsannonser och i det tidigare skedet av processen med att förklara vilka utvecklingsmöjligheter som finns, och eventuellt inte finns?

Relaterade artiklar