5 headhuntingtips som fångar kandidaternas intresse
Många företag väljer att hantera rekryteringsprocessen i egen regi och försöker att söka upp intressanta kandidater via olika kanaler. Ett arbete som inte sällan visar sig vara helt lätt när man försöker sig på det själv. Att headhunta och hitta rätt kandidater kräver nämligen fingertoppskänsla kombinerat med god branschkunskap för att attrahera de bästa på marknaden.
Många kandidater är redan nöjda med vad de har
Det blir allt ovanligare att kandidater söker jobb genom platsannonser. Ofta beror det på att de som du söker faktiskt inte ser platsannonsen. Det kan också vara så att platsannonsen rent krasst inte är skriven på ett sätt som lockar kandidaterna att söka tjänsten. Inte sällan kanske de du letar efter själva inte ens aktivt söker ett nytt jobb i dagsläget (men många skulle vara nyfikna om ett erbjudande dök upp i deras inkorg). Desto mer kvalificerad tjänst du ska tillsätta, desto större är sannolikheten att kandidaten redan har ett kvalificerat jobb som han eller hon är nöjd med.
Vinnande koncept för att attrahera rätt kandidater
Så hur ska du göra för att locka kandidaterna? I en bransch med kompetensbrist behöver du själv aktivt söka upp kandidaterna och sälja in tjänsten, dvs. arbeta med headhunting. Det gäller alltså att proaktivt söka upp flera potentiella kandidater för att hitta rätt kompetens och talang för den aktuella tjänsten.
För att attrahera rätt kandidater finns det flera delar att se över:
1. Har ditt företag en lockande digital företagsprofil?
Om ni inte redan arbetar med en Employer Branding-strategi är det dags nu! Employer Branding handlar om hur ditt företag arbetar aktivt med sitt erbjudande och attraktionskraft som tilltalar både befintliga och potentiella medarbetare.
Precis som i dejtingvärlden kommer kandidaterna att kolla upp er via hemsida och sociala medier. Några delar som därför är viktiga att se över är vilken förståelse och känsla man får av er som arbetsgivare på hemsidan samt hur engagerat och tillmötesgående ert företag är i de sociala medie-kanalerna.
2. Attrahera rätt kandidater med välskrivna platsannonser
”Skev ni inte att det är allt färre som söker jobb genom platsannonser?” tänker du kanske nu. Jo, visserligen. Men platsannonsen ingår faktiskt delvis i er Employer Branding-strategi. Dessutom är den utmärkt att ha en välskriven och lockande platsannons att skicka till de kandidater som är nyfikna och vill läsa mer om tjänsten i samband med att du tar kontakt med dem.
Det finns därmed en del positiva vinster med att se över hur platsannonser ser ut grafiskt, hur ni formulerar dem skriftligt och vad de faktiskt berättar om er som arbetsgivare. Är de lockande och blir man nyfiken? Var självkritiskt och se på dem med ett utifrån-perspektiv. Undvik helst långa och komplicerade titlar, kalla en lantmätare för en lantmätare – det är vad kandidaterna kommer söka efter när de skummar genom flödet. Här har vi tidigare lyft hur du skriver en platsannons som får kandidaterna nyfikna om du vill fördjupa dig mer.
3. Skapa goda och personliga relationer
När du tar kontakt med kandidaterna digitalt är det extra viktigt att skapa en personlig relation – fort. Det gör du bäst genom att undvika opersonliga meddelande som kan uppfattas som massmejl och i värsta fall hamna i spam- eller papperskorgen. Ett alltför opersonligt meddelande kan skada relationen till den du kontaktar, snarare än att bygga en förtroendegivande relation.
Så gör din research och visa det i ditt meddelande! Förklara varför du skriver till just den personen. Skriv om konkreta saker du sett i hens cv, hemsida eller sociala medier kombinerat med att du presenterar ditt företag och erbjudande. Men håll dig kortfattad. Desto bättre påläst du är, desto större är chansen att kandidaten blir glad över ditt meddelande och svarar.
4. Var påläst om tjänsten och branschen
Det kan tyckas självklart, men du behöver vara ordentligt påläst om den tjänst du ska tillsätta och hur branschen fungerar kopplat till tjänsten. Många yrkesroller kan skilja sig åt på olika sätt beroende på vilken bransch man verkar inom. När du söker upp kandidaterna kommer de såklart ha en del frågor. Då är det viktigt att du kan besvara dem och skapa ett intresse så att de blir tillräckligt nyfikna för att vilja gå vidare i processen.
5. Följ upp – men var kravlös
Ditt primära mål är att få i gång en dialog med de kandidater du tycker är intressanta för att ha möjlighet att sedan sålla mellan de bästa. Följ upp er dialog efter några dagar om kandidaten inte själv har återkopplat. Men ge även kandidaterna luft i sitt schema att återkomma, stressa dem inte – det ger bara ett desperat intryck. Även om just den personen inte skulle vilja gå vidare just här och nu så har du fått kontakt med en intressant person – och man vet aldrig vad som händer framöver. Man kan ändra sig, eller hur..?
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad