Din tråkiga platsannons skrämmer bort kandidaterna
Alla som har läst platsannonser vet hur likartade, klichéfyllda och intetsägande de flesta är. Gå inte i den fällan när du själv ska rekrytera och formulera en platsannons. Men någon gång har du säkert också läst en platsannons som gett dig känslan av att vilja skicka in en ansökan på studs. För att hjälpa dig att skriva en sådan intresseväckande platsannons har vi samlat tipsen som många missar. Med en platsannons som verkligen sticker ut i mängden och som lockar rätt kandidater kommer din rekrytering att gå både snabbare och enklare.
Tänk som en marknadsförare
Platsannonsen är en viktig marknadsföringskanal för både tjänsten och organisationen. Samtidigt är platsannonsen kandidatens första möte med sin eventuellt nya arbetsgivare. Därför behöver du formulera en platsannons som verkligen lyfter fram vad ni står för och som lockar kandidaten att söka tjänsten och vilja arbeta hos just er.
Det är viktigare än någonsin att ha ett attraktivt erbjudande som sticker ut ur mängden. Stryk hygienfaktorer som kandidaterna tar för givet och framhäv istället något som gör er unika, eller åtminstone trevliga, som arbetsplats. Genom att beskriva uppdraget, stämningen på kontoret, kulturen eller gemenskapen mellan kollegorna gör du annonsen mer levande för läsaren. Människan styrs av känslor. Kandidater har ofta flera parallella erbjudanden att ta ställning till och oftast vinner den arbetsplats som tilltalar kandidatens känslor bäst.
En återanvänd platsannons ger aldrig nya resultat
Visste du att platsannonsen kan vara grunden för er organisationens möjlighet att utvecklas? Motstå frestelsen att kopiera och klistra in samma platsannons som ni använde sist ni anställde någon för en liknande tjänst. Om ni använder samma platsannons attraherar ni med stor sannolikhet samma typ av personlighet. Men ifrågasätt om det verkligen är samma kompetensprofil som behövs för organisationens framgång framöver? Förmodligen inte. Arbetsrollen måste förmodligen inte se exakt likadan ut framöver. Om man gör som tidigare gjort får man som bekant samma resultat. Tänk bl.a. igenom vilken riktning ni vill röra er emot samt vilka de främsta utmaningarna är framöver. Inkludera de identifierade kompetenserna i platsannonsen.
Krav säljer inte…
En fet kravlista lockar ingen, utan får motsatt effekt och skrämmer iväg läsaren. Risken med att skriva långa punktlistor och måsten är att man missar det egentliga syftet med platsannonsen – att skapa nyfikenhet hos läsaren.
Tydliggör vad som är relevanta krav, önskemål eller meriterande för att inte missa en bra kandidat, men låt dem inte ta över platsannonstexten. Ha även i åtanke att otydlighet i texten kan riskera stänga ute kandidater som egentligen hade passat utmärkt för jobbet.
…men det gör känslor och målande beskrivningar
I en platsannons handlar det om att med en relativt kort text sälja in tjänsten och att få rätt person tillräckligt intresserad för att söka jobbet. Den personen som får tjänsten kommer förmodligen tillbringa mer tid med sina kollegor än sin partner eller vänner – du säljer därmed inte bara in ett jobb utan även en livsstil. Men se upp så att du inte skönmålar verkligheten, ingen gillar att känna sig lurad och risken är att det blir en kortvarig anställning.
Det är extra viktigt att fokusera på erbjudandet när man vill attrahera sökande som förmodligen redan har ett bra arbete som de trivs med. Framhäv vilken utvecklingspotential som erbjuds, samt eventuellt spännande karriärs- eller fortbildningsmöjligheter. Utgå från den specifika rollen, man kommer inte ifrån att arbetsvardagen skiljer sig åt mellan både yrkesroller och organisationer. Beskriv kortfattat hur en typisk arbetsdag kan se ut. Om arbetsdagarna är variationsrika, skriv inte ”ingen dag är den andra lik” utan specificera istället på vilket sätt dagarna kan variera och varför. Därmed blir texten ett selekteringsverktyg. Den hjälper läsaren att förstå tjänsten och avgöra huruvida arbetsvardagen lockar eller inte.
Hjälp drömkandidaten att hitta er!
Lägg tid och energi på platsannonsen. Med en välformulerad platsannons som sticker ut ur mängden går det både enklare och snabbare att hitta rätt kompetens. En win win-situation för dig och din nya kollega.
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad