Hur du säljer in dig själv på 30 sekunder
Förmågan att presentera sig själv kan vara skillnaden mellan nya möjligheter och att försvinna i skuggan av konkurrenterna. Så hur säljer du in dig själv så effektivt som möjligt? Det hjälper vi dig med i den här artikeln!
Pitchen tar dig vidare till nästa steg
Oavsett om du ska söka ett uppdrag som konsult eller det gäller en tjänst där du önskar bli rekryterad är det lika viktigt vilket avtryck du gör på den eller de som fattar besluten.
Hur du säljer in dig själv handlar inte om att hålla en monolog, tvärtom är det pitchens slutsats som öppnar upp för vidare dialog. Du behöver därför etablera vem du är professionellt, hålla intresset levande hos den som lyssnar under hela pitchen och avrunda med varför just du är rätt person för uppdraget eller tjänsten.
Du har 30 sekunder på dig att ge rätt intryck
Enligt en studie utförd av Microsoft drogs slutsatsen att en genomsnittlig person har en koncentrationsförmåga på cirka åtta sekunder. Det visar på hur svårt det kan vara att få en persons fulla uppmärksamhet. När det kommer till en pitch brukar man säga att cirka 30 sekunder är en bra längd för att få med det mest essentiella utan att tappa intresset hos den som lyssnar.
Utgå från V-frågorna
När du funderar på hur du ska utforma din pitch är det klokt att utgå från de tre v-frågorna: vem det är du träffar, vad du vill att den personen skall ta till sig och varför du är rätt person för jobbet. En pitch handlar om att i ett komprimerat format få den som sitter mittemot dig att förstå på vilket sätt dina kompetenser, intresseområden och ditt engagemang kan bidra till arbetsplatsen.
Läs med fördel igenom platsannonsen ordentligt innan intervjun och kolla efter vilka personliga egenskaper och kompetenser som efterfrågas. Försök sedan hitta vad du har för egenskaper och kompetenser som kan särskilja dig från dina konkurrenter för tjänsten. Om du har en viss färdighet eller erfarenhet, försök lyfta det tidigt under intervjutillfället.
Mycket att vinna på att öva innan mötet
Repetera din pitch högt för dig själv flera gånger innan mötet. Öva även gärna på pitchen tillsammans med någon du känner. Var ödmjuk och ta till dig av personens feedback för att spetsa till din pitch ett snäpp till. Genom att repetera din pitch på olika sätt ökar du chansen att du inte glömmer någon viktig del i skarpt läge. Det blir också lättare för dig att improvisera och anpassa din pitch utifrån hur frågorna ställs under intervjun.
Lyssna in vad rekryteraren vill veta
Att tala är silver och lyssna är guld är något du kan tänka på när du är på en arbetsintervju. Självklart ska du glänsa med din pitch, men lyssna även in vad den som rekryterar verkligen vill veta. Det är viktigt att du ger den information den som ansvarar över tillsättningen behöver för att förstå att du är rätt person för uppdraget eller tjänsten.
Så fångar du konsultchefens intressen
Om du söker ett konsultuppdrag är det bra att väva in och vara tydlig med vilken typ av uppdrag som du gärna ser dig själv inom. På så sätt underlättar du för konsultchefen att matcha dig mot flera uppdrag och ökar chansen för att få andra typer av uppdrag framöver. Som konsult är det till exempel ofta uppskattat att ha lätt för att komma in i nya organisationer och sammanhang samt att ha en förmåga att driva igenom förändringar i en organisation. Det är även positivt att ha en anpassningsbar och flexibel personlighet där du kan sälja in dig själv och fånga upp arbetsgruppen – framhäv de sidorna hos dig själv!
Hur du imponerar på rekryteringskonsulten
Gäller det en rekrytering är det extra viktigt att du fångar upp de nyckelord vad gäller personliga egenskaper och kompetenser som nämns i platsannonsen under din pitch. På så sätt får du den som ansvarar över rekryteringen att tidigt under intervjun förstå att din profil är intressant och verkligen matchar vad de söker.
Din energinivå är nyckeln för effektiv kommunikation
Underskatta inte heller vikten av den energi du signalerar. Din attityd speglar ditt engagemang. Oavsett om det är en telefonintervju, en digital intervju eller det är ett fysiskt möte så smittar din energinivå av sig på ditt budskap. Variera ditt röstläge, tänk på ditt kroppsspråk och visa att du lyssnar in den som intervjuar dig. Det är extra viktigt att tänka på ditt röstläge vid en telefonintervju, då du inte kan förstärka ditt budskap med vare sig ögonkontakt, mimik eller kroppsspråk.
Bonustips!
Allt fler organisationer börjar gå ifrån det personliga brevet och istället anta ett kompetensbaserat rekryteringsperspektiv. Ett skriftligt pitch-tips är därför att du i ditt cv lägger till en pitch-ruta på 2–3 rader där du summerar vem du är genom att fånga upp de för tjänsten viktigaste nyckelorden.
Nu är det dags och kasta dig ut för att fånga ditt drömjobb! Med din starka och kärnfulla pitch tar det nog inte så lång tid. Lycka till!
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad