Funderar du på att byta bransch? – ”Ta steget för tusan!”

Mats Wolff

Att byta karriär kan upplevas otryggt och osäkert. Du vet vad du har men inte vad du får. Men tänk om det faktiskt skulle bli ännu bättre? Mats Wolff är en av de som vågat hoppa. Han arbetade tidigare som bland annat hotellchef och hotelldirektör och har nu landat som fastighetsförvaltare hos bostadsbolaget Willhem i Helsingborg. Tack vare sina tidigare erfarenheter från korttidsboende kan Mats nu bidra till att vidareutveckla Willhems kundnöjdhet inom långtidsboendet, vilket hans närmaste chef Sonja Ståhl nöjt bekräftar.

Om du kände en person som tidigare arbetat som servitör, restaurangchef, marknadschef, hotellchef, bilförsäljare, hotelldirektör och dessutom drivit en egen restaurang, vad skulle du tipsa den personen att söka för jobb? Kanske är inte fastighetsförvaltare ditt allra första svar på frågan. Men det var precis den vägen Mats Wolff valde – och han ångrar sig inte en sekund!

”Den här tjänsten är inte för mig, men den är perfekt för dig!”

Mats började sin karriär inom hotellkoncernen Reso Hotels. Han var med under hela resan från koncernens uppgång till dess medialt omtalade fall. Därefter arbetade Mats sig vidare inom hotellbranschen inom andra organisationer. Med cirka trettio års erfarenhet från branschen, med några yrkesmässiga avstickare, kände Mats att han ville arbeta med något helt nytt. Han sökte inte nytt jobb aktivt men var öppen för nya möjligheter om rätt tillfälle skulle dyka upp. Mats fru blev av en händelse kontaktad på LinkedIn om en förvaltartjänst i Helsingborg.

– Den här tjänsten är inte för mig, men den är perfekt för dig! sa hon.

Hans fru visade en platsannons där det stod att Willhem sökte en förvaltare med personalansvar i Helsingborg. Kombinationen kändes klockren för Mats, som sökte tjänsten direkt. Därefter följde en rekryteringsprocess via Fasticon och Willhem med bland annat flera intervjuer och ett test. Till slut kom det efterlängtade beskedet – Willhem hade bestämt sig och Mats fick tjänsten!

Från korttidsboende till långtidsboende

Det är inte helt ovanligt att gå i funderingar om att byta bransch, men många tvekar av olika anledningar. Mats berättar vad som fick honom att ta steget:

– Jag tänkte ”var kan jag använda mina skills?”. Jag har tidigare arbetat med sälj och service kombinerat med organisationsutveckling. Samtidigt var det viktigt för mig att bo kvar i Helsingborg. Jag insåg att som fastighetsförvaltare får jag utnyttja de kunskaperna men i ett nytt, spännande sammanhang!

Han förklarar vidare:

– Många ser inte hur lika hotell- och fastighetsbranschen faktiskt är. Jag har gått från att göra hotellgästerna nöjda till att hyresgästerna ska vara det. Skillnaden är att det tidigare handlade om korttidsboende och att jag nu arbetar med långtidsboende. Det innebär helt andra typer av krav och förväntningar. Men i slutändan handlar bägge sidorna om att göra människor glada och nöjda.

Fastighetschefen Sonja Ståhl som är Mats närmaste chef instämmer i att det var bakgrunden från hotellbranschen som till stor del bidrog till att det var just på honom som valet föll:

– När ett företag vågar satsa på att ta in personer med nya tankebanor från andra branscher får företaget andra spännande resultat än de företag som tänker mer traditionellt, vilket tydligt visar sig i Willhems utveckling.

Hos Willhem är de alltid VAKNA

Willhem är ett bostadsbolag som ägs av första AP-fonden. De beskriver sig som en innovativ organisation i ständig utveckling och med en grundidé om ett boende som människor längtar och vill hem till. Sonja Ståhl berättar att det som skiljer Willhem från andra bostadsbolag är att de arbetar utifrån ett ovanligt starkt kundfokus samtidigt som de arbetar aktivt med att efterleva värdegrunden VAKNA (Värdeskapande, Ansvarsfulla, Kundfokuserade, Nyskapande, Affärsmässiga) i varje del av verksamheten.

– Vi pratar inte bara om vår värdegrund, vi arbetar för att förverkliga den i varje steg i vårt dagliga arbete, berättar Sonja med eftertryck.

Kundernas nöjdhet mäts bl.a. genom årliga NKI-undersökningar (nöjd kund-index). Genom att ställa frågan direkt till kunderna får de värdefull information direkt från den målgrupp de arbetar för. En nöjd kund är som bekant den bästa marknadsföringen. Utöver det arbetar Willhem engagerat för att upprätthålla en god personalpolitik.

– Vi tror på att ge medarbetarna de förutsättningar de behöver i sin roll för att utvecklas. Om medarbetarna mår bra mår även kunderna bra, säger Sonja.

Willhems stora kundfokus och prestigelösa arbetssätt var tilltalande komponenter när Mats fick företaget presenterat för sig.

Tidigare erfarenheter kom till sin rätt

Utan att egentligen ha tänkt på det arbetade Mats med fastighetsfrågor även tidigare. Som hotellchef och hotelldirektör ansvarade han över alltifrån pumpbyten och LED-lampsinstallationer till brandsäkerhets- och myndighetsfrågor. Erfarenheter han verkligen har nytta av i sin nya roll.

I samband med att han började på Willhem diskuterades kompletterande utbildningar för att bygga upp Mats kunskapsbank ytterligare. Men Covid-19 kom emellan.

– Jag har däremot fått en jättebra intern inskolningsprocess av både chefer och kollegor. De var måna om att plocka bort de tyngsta delarna i början och att jag fick börja med att arbeta med att teama ihop arbetsgruppen, lära mig det digitala runt ärendehantering och så vidare. Men nu i höst ska jag få åka på utbildning i Göteborg, det kommer bli givande.

Insikterna från hotellbranschen bidrar till ökad kundnöjdhet

Mats ler under hela intervjun och det märks att han verkligen trivs i sin nya roll. En av anledningarna till att han trivs i sin nya bransch är att det är så givande att ta tillvara på erfarenheterna och insikterna från tidigare karriär och använda dem i ett helt nytt sammanhang.

– Jag känner att jag verkligen kan vara med och göra skillnad på flera olika plan för de människor som bor i husen. Hos Willhem får jag verkligen vara en del i flera projekt som tar ett socialt och lokalt ansvar. Mina kollegor och jag har förmånen att kunna påverka hela samhället!

Mats fortsätter:

– Jag är ju så nyfiken! Så länge man är nyfiken är det kul att lära sig nya saker. Det är spännande att se hur man utvecklar olika delar och får det att växa framåt. Dessutom är Willhem ett företag som tänker framåt och på hållbarhet utifrån flera olika perspektiv, vilket passar mina egna värderingar.

Till den som idag arbetar inom en annan bransch men är nyfiken på fastighetsbranschen vill Mats säga tre saker:

– Ett, läs på om fastighetsbranschen. Den är väldigt synonym med flera andra branscher och de skriker efter hjälp. Två, man kan alltid gå tillbaka. Tre, ta steget för tusan!

Relaterade artiklar