5 tips på hur du släpper jobbstressen inför ledigheten

Den efterlängtade semestern är nära! Men om du brukar uppleva att jobbtankarna pockar på fast du egentligen är ledig kan det vara bra att vara proaktiv. Semestern är faktiskt till för att du med gott samvete ska kunna vila upp dig och verkligen stänga ner jobbhjärnan för ett tag – för att komma tillbaka pigg med ny kraft och energi. Vi ger dig fem tips på vägen, så att du kan logga ut och lämna jobbet där det hör hemma – på jobbet!

1. Gör det viktigaste först

Kolla igenom dina arbetsuppgifter när ledigheten närmar sig. Prioritera sedan de som ger mest resultat och har högst prioritet först (även om de kanske inte är de roligaste att göra…). När du verkligen rangordnar dina arbetsuppgifter utifrån prioritetsordning kanske du till och med inser att vissa saker kan vänta till efter semestern.

2. Fokusera på en sak i taget

Det är lätt hänt att börja multitaska när du har många bollar i luften. Forskning tyder dock på att vi presterar sämre när vi försöker göra flera saker samtidigt. Fokusera därmed på en sak i taget. För många fungerar det att blocka tid i kalendern när man ska utföra respektive arbetsuppgift – på så vis blir det svårare att skjuta upp dem.

3. Var inte oersättlig

Gör tvärtom – gör dig ersättlig! Se till att, om möjligt, engagera kollegor i vad du gör så att det finns någon som är insatt och kan hoppa in i ett visst projekt även när du är ledig. Om det inte går, arbeta med att vara tydlig internt vad gäller olika ansvarsområden så att dina medarbetare vet vart och till vem de ska vända sig till för att få svar om du inte är på plats.

4. Skriv listor

Ett sätt att undvika stress är att skriva listor. Genom att skriva upp saker du behöver göra innan du tar semester, möten som ska bokas in före/efter ledigheten osv. kan du sedan låta hjärnan släppa dem när du stänger ner. Du minskar också risken för att glömma bort någon viktigt uppgift, vilket kan vara en stress i sig.

5. Våga sänka kraven

En inte allt för ovanlig anledning till en känsla av stress är att du har för höga krav på dig själv. Det är såklart inte helt enkelt att ändra på i en handvändning, men vi uppmuntrar dig att vara snäll mot dig själv. Påminn dig att du inte är en robot och att varje arbetsuppgift inte måste bli perfekt utförd.

Extratips!

För att få en ännu lugnare ledighet – se till att ha ett tydligt autosvar och prata in ett lika tydligt röstmeddelande på jobbtelefonen. På så vis underlättar du för de som hör av sig om brådskande ärenden, samtidigt som du kan luta dig tillbaka och vara ledig på riktigt.