Din LinkedIn-profil är ditt skyltfönster – så putsar du till den!
Oavsett din målsättning med LinkedIn är det avgörande med en uppdaterad och informativ profil. Det ger ett professionellt intryck och förenklar för den som av någon anledning är nyfiken på dig och dina professionella kunskaper.
En komplett LinkedIn-profil kan t.ex. ge dig nya kontakter, insikter och affärsmöjligheter eller knuffa karriären i rätt riktning. Fördelarna är flera och det behövs inte många minuter för att fräscha upp din profil och på så sätt få ut mer av din närvaro på LinkedIn.
En komplett profil är A och O
Även om du själv ännu inte är särskilt aktiv på LinkedIn så har över 3 miljoner svenskar ett LinkedIn-konto. För många av dem är det självklart att använda LinkedIn för att t.ex. kolla upp en kund, leverantör, blivande kollega, granne, samarbetspartner etc. Visst vill du göra ett gott intryck på dem?
Du som är aktiv på LinkedIn har säkert märkt att många besöker din profil för att lära sig mer om vem du är professionellt och vad du skulle kunna erbjuda dem. Det här är helt rätt forum att låta dem veta det! En intressant och uppdaterad profil ökar också dina chanser till att andra tar aktiv kontakt, tackar ja till dina kontaktförfrågningar, svarar på dina meddelanden och interagerar med dig på andra sätt. Både på och utanför LinkedIn.
Vad innehåller en komplett Linkedin-profil?
Enligt LinkedIns egna rekommendationer är din profil komplett om den bland annat innehåller en professionell profilbild, din nuvarande titel, geografiskt område, en tydlig rubrik, relevant sammanfattning och att du fyllt i dina tidigare erfarenheter och kompetenser.
Innan du sätter igång och ändrar något, se till att du har valt nej i funktionen “Dela jobbförändringar (…) från profilen”. Annars går det ut en avisering till ditt nätverk varenda gång du utför en ändring. Ha alltid i nej-läget och ändra istället tillbaka tillfälligt till ”ja” när du framöver vill att nätverket ska notifieras när du gått en ny utbildning eller har fått ett nytt jobb.
En bild som ger ett professionellt intryck ökar dina chanser till nätverkande. Genom att även se till att titel, branschområde och region är uppdaterade ökar dina chanser ytterligare att bli upptäckt av rekryterare, headhunters, tidigare eller framtida kollegor, kunder och andra personer du kan vilja få kontakt med.
Använd nyckelord i din sammanfattning
Är du med så långt? Bra! När du skriver din sammanfattning kan du underlätta för andra att hitta din profil genom att skriva relevanta nyckelord i texten. Använd nyckelord som är bransch-specifika inom den sektor du är eller vill vara verksam inom. På så sätt underlättar du för t.ex. rekryterare att hitta din profil när de söker efter kandidater. Det är också ett smidigt sätt för de som besöker din profil att lära känna dig lite bättre och få en tydligare bild av vem du skulle kunna bidra med, vilket i sin tur ökar chansen att de tar kontakt.
Med en bra och anpassad sammanfattning hjälper du läsaren att förstå vem du är, vad du kan och vad du vill. Fundera därför igenom vilka kompetenser, drivkrafter eller målsättningar som utmärker dig som person. Tänk dig att du skriver en hisspitch!
Lyft fram dina erfarenheter
Oavsett om du söker jobb eller inte är erfarenhet och utbildning viktiga områden att ge extra uppmärksamhet. LinkedIn är trots allt en professionell plattform för yrkesverksamma.
LinkedIn sorterar dina erfarenheter och utbildningar smidigt och automatiskt åt dig i fallande ordning, med de senaste först. Enbart företagsnamnet och titeln säger oftast väldigt lite. Skriv därför inte bara ”konsult” eller ”säljansvarig”, utveckla med några rader om vad arbetet innebar och vilken sorts företag det var. Samma titel kan skilja sig mycket åt mellan olika företag och det är inte säkert att läsaren vet vilken bransch som företaget arbetar inom.
Även under ”Utbildning” kan det vara givande för läsaren att få lite mer förståelse för vad utbildningen egentligen innebar eller vilka delkurser som ingick. Inte minst om du exempelvis gått en påbyggnadsutbildning eller en utbildning där examen inte talar för sig själv. Men även då har du sannolikt någon form av inriktning eller specialitet som är värd att lyfta fram. Var inte rädd för att sälja in dina kunskaper och erfarenheter till läsaren.
Underskatta inte vikten av att framhäva dina kompetensområden
Nästan längst ner på din profilsida finns det en ofta bortglömda rubriken ”Kompetenser och intyg”. Underskatta inte det digitala gensvaret du kan få genom att ta några minuter av din tid och rangordna dina kompetenser i den är delen. Enligt LinkedIn själva får du upp till sjutton gånger fler profilvisningar. Om du har listat minst fem kompetenser är chansen dessutom trettioen gånger större att du blir kontaktad av rekryterare eller andra som kan hjälpa dig framåt i karriären.
Missa inte den hemliga LinkedIn-inställningen
Är du intresserad av nytt jobb? Använd inställningen som maximerar dina möjligheter att bli upptäckt av rekryterare och headhunters. Ta till vara på den möjligheten!
Checklista för en komplett LinkedIn-profil
Nu när du har kunskapen om hur en komplett LinkedIn-profil ska se ut, gå igenom checklistan nedan så du inte har glömt något:
- Profilbilden är professionell och representerar dig som person.
- Din rubrik berättar vem du är.
- Regionen du är och vill vara verksam inom är korrekt.
- Sammanfattningen är intresseväckande och innehåller relevanta nyckelord.
- Alla relevanta arbetslivserfarenheter och utbildningar är med och kortfattat beskrivna.
- Någon din närhet har läst igenom din profil.
Små uppdateringar kan leda till stora möjligheter
Genom att investera förhållandevis lite tid på att uppdatera din LinkedIn-profil kan du hitta stora möjligheter på plattformen. Det kan vara nästa drömjobb, men det kan också innebära att lära känna och nätverka med nya och spännande kontakter som inspirerar dig på olika plan.
Även om en komplett LinkedIn-profil öppnar nya möjligheter gör den inte jobbet åt dig. Som i alla sociala medier är det givande att vara just social. Ju mer du själv kommenterar, gillar och interagerar med människor, desto mer får du tillbaka. Din kompletta LinkedIn-profil är en grundförutsättning för en smidig och effektiv närvaro på plattformen.
Så vad väntar du på? Uppdatera din profil idag! Kom också ihåg att även om du inte besöker din LinkedIn-profil – gör andra det.
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad