Så skriver du en platsannons som lockar kandidaterna
Allt fler organisationer pratar om vikten av Employer Branding och att vara en attraktiv arbetsgivare. Ändå utformas de flesta platsannonser utifrån den traditionella mallen med en lång kravlista utifrån arbetsgivarens perspektiv. En bra skriven platsannons kan vara skillnaden som lockar rätt kandidater. Låt oss guida dig hur du formulerar en platsannons som fångar kandidaterna och får dem att söka tjänsten.
Lockande titel och tydlig disposition
Undvik coola och flashiga titlar som ingen söker på eller förstår vad de betyder. Det är titeln som är det första läsaren ser och som får personen att klicka sig vidare. Titeln ska med andra ord vara kärnfull och tydligt visa vilken typ av tjänst som eftersöks för att locka så många som möjligt att läsa mer.
En tydlig struktur gör texten enklare att överblicka och mer lättläst. Tänk på att använda blankrader mellan textstyckena för att göra texten luftigare. Få också med tydliga underrubriker som guidar läsaren att snabbt hitta rätt information i texten. Det är nämligen vanligt att den som läser snabbt scannar av texten och endast letar efter intressanta nyckelord. Det ska vara enkelt att hitta information om arbetsuppgifter, information om organisationen, önskade meriter etc.
Ha inte en för lång kravlista
Självklart finns det vissa krav som måste uppfyllas för att personen ska klara av jobbet. Men ingen lockas av att läsa om ytterligare krav efter att redan ha betat av sin egen att-göra-lista för dagen. Det gäller alltså att prioritera och framhäva de mest relevanta kraven för tjänsten. Att ha ett välavvägt erbjudande är mycket viktigt om du vill att er platsannons ska locka kompetenta sökande som redan tycker att de har ett bra jobb.
I stället för att skriva en lång kravlista på vad er organisation vill ha, skifta fokus och betona vad som kan locka de sökande så som hur utvecklingsmöjligheterna ser ut, givande arbetsuppgifter och flexibla arbetstider. Det är viktigt att den som söker tjänsten får svar på varför hen ska välja att jobba hos just er.
Var stolta – lyft vad som är unikt hos er
Det är en fin balans mellan att marknadsföra företaget och få önskad effekt av platsannonsen. Som företag finns det dock mycket att vinna på att lyfta fram företaget och varumärket i platsannonsen. Det har blivit allt viktigare för kandidater att få arbeta på ett företag vars värderingar och företagskultur stämmer överens med personens egna.
Undvik uttjatade klyschor
Det är vanligt att läsa klyschor som ”många bollar i luften” i platsannonser. Dessa förvirrar mer än de faktiskt förklarar vad tjänsten handlar om. Dessutom har de flesta läst den typen av meningar så många gånger att de filtrerar bort dem och er text riskerar därmed att hamna på kyrkogården för platsannonser. Gör tvärtom i stället – försök vara så konkret som möjligt så att läsaren verkligen förstår vad som menas. Exemplifiera några av de viktigaste arbetsuppgifterna och förklara på vilket sätt personen förväntas klara av att ha många saker på gång samtidigt. På så sätt ökar du chanserna markant för att rätt person söker tjänsten eftersom läsaren får en tydligare förväntansbild redan i platsannonsen.
Försköna inte verkligheten
Det är lätt att frestas att överdriva något när man skriver en platsannons, det är ju ändå en säljande text. Men försök att ge en så ärlig bild av er arbetsplats och tjänsten som möjligt, även om det samtidigt är relevant att våga sticka ut. Då vet den som söker tjänsten tydligt från början vad han eller hon har sökt till och risken för missförstånd eller en känsla av besvikelse minimeras.
Det gäller att hitta en balans i texten för att locka rätt kandidater. Ett stort antal sökande innebär att du kommer behöva gå igenom en stor mängd cv:n med varierande bakgrund. En mer specifik beskrivning av ert företag och tjänsten ger färre sökande och därmed färre cv:n att läsa igenom, men även mindre variation bland kandidaterna.
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad