Lär dig proffsmingla i fastighetsbranschen!

Vi har olika grundpersonligheter. En del tycks vara till synes helt oberörda av att börja prata med människor de aldrig träffat tidigare. Andra ligger sömnlösa av nervositet. Det är såklart olika lätt för olika personer att mingla och nätverka. Men som alltid ger övning färdighet och du tjänar i längden på att våga utmana dig själv och att vara öppen för nya kontakter. Om du arbetar inom fastighetsbranschen finns det dessutom många bra tillfällen att öva och utveckla dina nätverkskunskaper på!

Nätverkande skapar möjligheter

Precis som i andra branscher är det ett smart drag att nätverka även inom fastighetsbranschen. Det gör din arbetsvardag både roligare och lättare i och med att du får fler människor i ditt kontaktnät som du kan fråga om tips eller råd. Det kan leda till att du lär känna fler människor som du har möjligheten att lära dig nya saker av.

Idag hör vi allt mer om vikten av att ha ett stort nätverk både för att få individuellt ökad kunskap, men också som en del i att få en organisation att växa i takt med utvecklingen. Att nätverka handlar till stor del om att skaffa sig nya insikter, interagera med andra människor och att lära varandra. Nätverkandet kan också ge möjligheter att få diskutera yrkesrelaterade problem och lösningar med andra i samma situation. En annan värdefull infallsvinkel är att du får möjlighet att generöst dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter till andra.

Det är inte ovanligt att uppleva minglande och nätverkande som socialt utmanande. Oavsett om du letar efter ett nytt jobb, nya kunder, vill utöka din kunskap inom specifika områden eller söker efter en ny affärspartner kan du behöva sätta dig själv i nya sociala situationer för att skapa alternativa vägar som kan ge långsiktigt positiva utfall. Ge möjligheterna en chans att komma till dig genom att våga utsätta dig för något som kortsiktigt kan upplevas jobbigt, men långsiktigt skapar något nytt i ditt liv. Det är obekvämt att växa – men det är värt det när du kommer ut på andra sidan!

Den lättminglade fastighetsbranschen

Du som är verksam i fastighetsbranschen har en stor fördel vad gäller nätverkande! Fastighetsbranschen är mötesintensiv och jämfört med många andra branscher arrangeras det mängder med event, mingel, konferenser, mässor och seminarium. Eftersom fastighetsbranschen är förhållandevis liten är sannolikheten stor att du och den pratar med har flera gemensamma nämnare – både erfarenhetsmässigt likväl som människor ni känner. Många personer i branschen har utåtriktade roller där det ingår att vara social, nätverka och att ta kontakt med andra människor. Detta sammantaget gör att det är lätt att både få kontakt och att träffa på varandra igen.

I fastighetsbranschen är det vanligt att i grunden konkurrerande aktörer samarbetar för att lyfta och utveckla lokala platser, stråk och områden. Det arbetssättet bidrar till en öppenhet, oavsett vilket bolag man själv arbetar för. Det är också en utåtriktad bransch med lite hemlighetsmakeri vilket bidrar ytterligare till fina mingelförutsättningar. Om du gör dig mottaglig kommer du att märka att branschen är öppen, lättillgänglig och transparent – många gillar att få dela med sig av erfarenheter och kunskap, bara du vågar ta klivet och fråga dem.

Nyttan av att nätverka med personer från andra branscher

Även om fastighetssfären är väldigt trevlig kan det vara klokt att också nätverka med personer från andra branscher. Petter Stordalen, den norske hotellmagnaten och entreprenören, har låtit sig inspireras av både Volvo och Zlatan och skapat något alldeles eget utifrån det. Våga gå utanför ramarna du också – om du gör som alla andra har gjort så får du också samma resultat som dem. Du behöver inte ha som mål att bli nästa Petter Stordalen, men genom att få en bättre förståelse för andra verksamheter och en ökad insikt i din omvärld får du ny inspiration till att våga göra saker annorlunda. Kanske skapar du nya, spännande resultat?!

Genom att utmana dig till att ta sociala initiativ underlättar du samtidigt för dig själv då nya dörrar öppnas samtidigt som du får nya, trevliga kontakter. Många upplever det även som mycket givande att få dela med sig av sina erfarenheter, spetskompetenser och tjänster. Om du är generös får du ofta samma sak tillbaka – en fin win win-situation för båda parter!

Tre tips på vägen

Avslutningsvis vill vi dela med oss av tre tips på vägen inför framtida events:

  • Kolla upp innan vilka som kommer

Läs om möjligt igenom deltagarlistan. Är den inte tillgänglig innan kan du fråga arrangören på plats vilka som är där som du kan finna intressanta. Du får möjlighet att förbereda dig, ger ett påläst intryck och du kan maximera ditt nätverkande på plats.

  • Förbered frågor innan minglet

Tycker du att det är svårt att inleda ett samtal? Då kan du förbereda och memorera tre till fem öppna frågor. Med frågor som inte bara har ja eller nej som svarsalternativ bjuder du in till mer detaljerade svar. Du skapar också bättre möjligheter för ett samtal. Välj gärna några frågor anpassade utifrån det sammanhanget ni befinner er i. På så sätt skapar du ett samtal som känns meningsfullt och personen du pratar med minns dig lättare. Dessutom brukar det bidra till att minska eventuell nervositet.

  • Ta rygg på andra

Om du tycker det är svårt att hitta bra kontakter eller lämpliga ställen att nätverka på – ta tillvara på de kontakter du redan har! Berätta för vänner och bekanta vilken typ av personer du vill lära känna och vilka events du vill gå på. Du möjliggör då att de blir dina ambassadörer framöver som kan ge dig rekommendationer och tips, eller introducera dig för rätt personer.

Kom ihåg – genom att gå utanför din komfortzon så kommer den att växa med tiden!

Relaterade artiklar