Hur du säger upp dig på ett bra och korrekt sätt

Rent formellt är det enkelt att säga upp sig. Du kan göra det muntligt, via sms, mejl eller skriva ett långt handskrivet brev – alla versioner är lika giltiga. Att avsluta en anställning är ofta förknippat med många känslor, men det gäller att avsluta relationen med arbetsgivaren och kollegorna snyggt. I den här artikeln svarar vi rent konkret på frågan ”hur säger man upp sig?”, men ger dig också tips på hur du gör det med stil och bibehållet förtroendekapital.

Slarva inte bort ditt goda renommé

Det är inget konstigt att byta arbetsplats med jämna mellanrum, men många upplever uppsägningen som ett jobbigt moment. Hur gör man när man ska ta steget? Hur behåller man en god relation med sin arbetsgivare och kollegor? Och hur säger man upp sig, egentligen – skriftligt eller muntligt? Att säga upp sig handlar till stor del om att inte slarva bort det förtroende du har byggt upp på din nuvarande arbetsplats. Du vet aldrig när gamla kontakter dyker upp igen i nya professionella sammanhang!

Kör med öppna kort – boka ett möte

Bemöt din chef med den respekt du själv hade velat få om du satt på hens position. Ett sätt att göra det är att boka ett personligt möte med din chef för att diskutera din anställning. Du får då möjlighet att tydligt förklara med egna ord varför du väljer att gå vidare. På så vis kan du minimera risken för eventuella missförstånd, samtidigt som chansen ökar att du har chefens fortsatta förtroende.

Prata gärna även om hur, när och vem som berättar om din uppsägning för de närmaste kollegorna. Ett tips är att inte vänta allt för länge. Det underlättar för alla.

Var tydlig när du bekräftar din uppsägning skriftligt

När du och din chef avrundar mötet kan du med fördel nämna att du kommer att skicka ett mejl för att summera vad ni kommit överens om. I mejlet bör du minst skriva med från och med vilket datum du önskar säga upp dig, arbetsgivarens kompletta företagsnamn, ditt namn och personnummer.

Om det är lämpligt kan du med fördel avsluta brevet med några positiva rader genom att tacka för din tid på företaget och de möjligheterna du fått under din anställningstid. Be även chefen bekräfta att hen tagit emot mejlet och att ni är eniga om detaljerna.

I sin enkelhet räcker det med att skriva: 

Hej,  

I enlighet med vårt samtal bekräftar jag härmed att jag valt att från och med (önskat datum) säga upp min anställning hos (kompletta företagsnamnet). 

Jag vill tacka för min tid hos (företagets namn) och för de utvecklingsmöjligheter som jag fått ta del av under de år jag arbetat tillsammans med er. 

Vänliga hälsningar,

Förnamn Efternamn  

Personnummer 

Så vinner du pluspoäng genom att säga upp dig proaktivt

Visste du att det inte måste vara från och med det datum du berättar att du önskar säga upp dig som uppsägningstiden gäller från? Om du till exempel vet att det är hög arbetsbelastning och önskar avsluta ett visst projekt eller vill sluta efter din redan bestämda semester kan du säga upp dig från och med ett specifikt datum. Din uppsägningstid räknas då från och med det datum du anger.

Här kan du vinna pluspoäng hos din nuvarande arbetsgivare, då de får något längre tid på sig än din uppsägningstid för att hitta någon som kan fylla din position.

Du och din arbetsgivare kan även komma överens om att du får gå tidigare, men annars gäller det som står i anställningskontraktet.

Efter att du har klarat av den jobbiga delen med uppsägningen är du på väg mot något nytt och spännande i ditt liv. Det är värt att fira. Så fira ordentligt – det förtjänar du! Och lycka till på nya jobbet!

 

Relaterade artiklar