Närhet, engagemang och kvalitet – så arbetar Brf Gula Höja med rekrytering och förvaltning

Mario Mihovilovic, vice ordförande i Brf Gula Höja

Att engagera sig i en bostadsrättsförenings styrelse är ett frivilligt uppdrag – men för Mario Mihovilovic, vice ordförande i Brf Gula Höja, är det ett uppdrag som kräver både hjärta, struktur och engagemang. Här berättar han om föreningens rekryteringsarbete, varför de valt att ta in extern hjälp via Fasticon och hur det är att jobba nära medlemmarna i ett dynamiskt uppdrag.

Hur är det att arbeta på Brf Gula Höja? Varför ska man välja er som arbetsgivare?

Att arbeta för Brf Gula Höja skiljer sig från en traditionell roll inom fastighetsförvaltning. Uppdraget är brett och varierat, med mycket eget ansvar och stor närhet till medlemmarna i föreningen.

– Det är ett väldigt dynamiskt uppdrag. Ingen dag är den andra lik, och man kommer mycket närmare medlemmarna än i en traditionell fastighetsroll. Man får arbeta både med teknisk och ekonomisk förvaltning, arbetsledning och kontakt med entreprenörer. Det kräver mycket, men ger också mycket, säger Mario Mihovilovic.

Brf Gula Höja har valt att ha en egen anställd förvaltare på plats, vilket skapar kontinuitet, närvaro och effektivitet.

– Man får stor frihet och kan påverka mycket själv. Det är en stimulerande arbetsmiljö för den som gillar bredd, ansvar och direktkontakt med människor.

Vad är viktigt för er vid en rekrytering?

– Det viktigaste är att hitta rätt person som verkligen matchar våra behov – både kompetensmässigt och personligt. Vi i styrelsen är inte HR-specialister, så det är avgörande att få hjälp med urval och kvalitetssäkring. Vi vill slippa läsa 40 ansökningar och i stället få ett urval av relevanta kandidater.

Han lyfter också vikten av att rekryteringspartnern fungerar som rådgivare:

– Vi behöver någon som kan spegla vår kravprofil mot verkligheten och ge oss feedback: är det rimligt, behöver vi justera något? Det hjälper oss att landa rätt.

I de fall ni tar hjälp av ett rekryteringsföretag – vad är det ni främst ser att rekryteringsföretaget ska bidra med? Vilket värde ger det er?

– Det är två stora värden. Dels att spara tid; vi har alla andra jobb vid sidan av och kan inte lägga all den tid som krävs för en grundlig rekrytering. Dels kvalitetssäkring; att få en trygg, professionell process där vi vet att urvalet är kompetensbaserat och att rätt bakgrundskontroller är gjorda.

Han beskriver det också som en fråga om ekonomisk trygghet:

– Vi har inte råd att rekrytera fel. En felrekrytering är kostsam, särskilt för en förening där ekonomin bygger på medlemmarnas avgifter.

Hur har du upplevt samarbetet med Fasticon?

– Väldigt, väldigt positivt. Redan från första samtalet med Jenny på Fasticon kände jag förtroende. Hon ställde rätt frågor, gav bra vägledning och ledde processen professionellt. Vi kunde slappna av, lita på processen och fokusera på att välja rätt bland kandidaterna.

Mario beskriver hur hela rekryteringen kändes enkel och trygg:

– Det var kvalitet hela vägen. Jag kan verkligen varmt rekommendera Fasticon. Det var skönt att kunna luta sig tillbaka och veta att vi gjorde allt rätt – för vår egen skull, och för medlemmarnas.

 


Om Brf Gula Höja

BRF Gula Höja ligger i stadsdelen Husie i östra Malmö. Föreningen bildades 1967 och är en av Malmös största bostadsrättsföreningar som består av 648 lägenheter fördelade på 29 trevåningshus samt 5 garage och vanliga p-platser. Lägenheterna är ljusa och rymliga med inglasade balkonger. De flesta lägenheter belägna på markplanet har även en uteplats.

Brf Gula Höja är en Riksbyggen-förening vilket innebär att de en del av det kooperativa nätverket som Riksbyggen representerar. 

 

Vill du veta mer? Kontakta Jenny Tell

Rekryteringskonsult

jenny.tell@fasticon.se 073-415 43 13

Behöver du hjälp att rekrytera er nästa chef eller medarbetare?

Relaterade artiklar