Lerums kommun söker en verksamhetschef fastighet
Vill du vara med och bidra till Lerums framtid? Lockas du av att vara delaktig i utvecklingen av ett nytt verksamhetsområde och få möjlighet att bidra med dina tankar och idéer? Är du en inspirerande ledare med stor kunskap om fastigheter? Då kan rollen som verksamhetschef i Lerums kommun passa dig!
Bli en del av Lerums tillväxtresa
Förvaltningen inom Lerums kommun är indelad i fyra sektorer; Sektor utbildning, Sektor samhällsbyggnad, Sektor stöd och omsorg samt Kommunledning och verksamhetsstöd. Lerum befinner sig i ett expansivt skede, detta berör inte minst Sektor samhällsbyggnad som står inför en förändring där ett nytt verksamhetsområde ska formas för att skapa en ännu mer effektiv och strukturerad organisation.
Verksamhetsområde fastighet är under uppbyggnad där syftet är att tillhandahålla moderna, ändamålsenliga lokaler till verksamheten för undervisning, barnomsorg, äldreomsorg, fritid, kontor och mycket mer. I verksamhetsområdet ingår även drift, förvaltning och vidareutveckling av kommunens fastighetsbestånd som totalt omfattar cirka 250 fastigheter om cirka 220 000 kvm. Lerums kommun har även en stor andel externa fastighetsägare utöver kommunens egna fastigheter.
Lerums kommun söker nu därför en verksamhetschef som vill vara en del av en spännande tillväxtresa och tillsammans forma det nya verksamhetsområdet; Fastighet.
Om tjänsten
Som verksamhetschef har du ett självständigt ansvar för kommunens hela fastighetsbestånd och rapporterar direkt till sektorchefen. Inom ditt verksamhetsområde ingår två enhetschefer och ca 60 medarbetare som alla arbetar med att driva Lerums kommuns samhällsplanering framåt. I din roll ansvarar du för personal, ekonomi och verksamheten inom verksamhetsområdet genom att planera, leda, fördela, följa upp och utvärdera arbetet. Det innebär till exempel att möta förväntningar från allmänheten, politiker och verksamheten.
Du utvecklar fastighetsbeståndet utifrån en tydlig affärsmässighet genom att identifiera nya möjligheter inom projektutveckling. Genom att ta vara på nya idéer och innovationer bidrar du till den spännande utvecklingen av kommunen såväl som verksamheten i en nära samverkan med övriga sektorer. Här handlar det om att ha ett helhetsperspektiv för sektorn och hela kommunen.
Ett utvecklande ledarskap som genomsyrar verksamheten
Som verksamhetschef ingår du i sektorns ledningsgrupp och där förväntas du med engagemang medverka aktivt till värdefulla samarbeten både inom kommunen såväl som med andra organisationer. Du har en nära dialog med övriga sektorer samtidigt som du arbetar tätt med verksamhetschefen för samhällsplanering för att skapa ett strategiskt och långsiktigt arbete tillsammans.
Vi söker dig som vill vara en aktiv ledare för verksamheten, med stort intresse för att stimulera medarbetare och samtidigt delta i vårt arbete med att driva utvecklingen in i framtiden. Tillsammans med enhetschefer och medarbetare inom verksamhetsområdet arbetar du för att kommunens lokalpolicy förverkligas och att övergripande mål nås.
Inom Lerums kommun genomsyras ledningens förhållningssätt av ett utvecklande och tillitsbaserat ledarskap tillsammans med en lyhördhet som får medarbetarna att växa.
Bra att veta om tjänsten
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering. Rollen är en säkerhetsklassad tjänst där slutkandidat kommer bli aktuell för säkerhetsprövning. För rollen behöver du ha B-körkort.
Kvalifikationer
Vi söker i första hand dig som har arbetat i en liknande roll sedan tidigare inom fastighets- och samhällsbyggnadsbranschen med ett starkt intresse inom området. I grunden har du en högskoleutbildning inom exempelvis samhällsbyggnad och/eller utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig.
För att trivas i rollen bör du känna dig trygg i att leda och engagera andra kombinerat med tidigare erfarenhet av budgetarbete samt goda kunskaper inom ekonomisk uppföljning. Vidare ser vi gärna att du har arbetat både inom offentlig och privat sektor.
Det är meriterande om du har erfarenhet av BIM och AFF samt tidigare har arbetat med investeringsprocesser.
Vem är du?
För att prestera väl i den här rollen behöver du vara en trygg, lyhörd och modig ledare med stor handlingskraft som driver dina medarbetare och verksamheten framåt. Du inspirerar och motiverar medarbetarna genom ett utvecklande ledarskap som grundar sig i starkt förtroende och tillit.
Då verksamhetsområdet håller på att formas är det viktigt att du har förståelse för att det kan komma att ske förändringar längs vägen. Du ser det därmed som en självklarhet att själv bidra med ett innovativt nytänkande för att vara en del av utvecklingen. Det är därför även viktigt att du har förmåga att snabbt kunna ställa om i en planering utifrån ändrade förutsättningar, samtidigt som du har ett helhetsperspektiv och kan omsätta visioner och mål i praktisk handling.
Vad Lerums kommun erbjuder dig
Lerums kommun tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Organisationen vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid och det erbjuds förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.