Utvecklingschef teknisk förvaltning till Rikshem

Har du en gedigen bakgrund inom fastighetsbranschen och en bred erfarenhet inom förvaltning? Har du även en god teknisk kompetens och vill vara med och vidareutveckla arbetet med den tekniska förvaltningen i en nyinrättad spännande roll på Rikshem? Då kan tjänsten som utvecklingschef teknisk förvaltning vara nästa utmaning för dig!

Bakgrund

Inom avdelningen för verksamhetsutveckling på Rikshem ingår enheterna Inköp, Digitalisering, Hållbarhet samt Energi- och Teknikutveckling. Avdelningen växer och för att säkerställa utveckling och kvalité kopplat till Rikshems tekniska förvaltning och fastighetsägaransvar ska nu ett nytt område formas och en ny spännande tjänst som utvecklingschef för teknisk förvaltning ska tillsättas.

Denna grupp kommer fungera som en stödfunktion framförallt mot den tekniska förvaltningen men även arbeta nära förvaltningschefer och fastighetschefer samt andra stödfunktioner inom Rikshems organisation. Avdelningen har i uppgift att se till att Rikshem uppnår myndighetskraven inom berörda områden, se över och säkerställa rutiner och systemstöd samt implementera dessa.

Om rollen

I rollen som utvecklingschef för teknisk förvaltning har du ett övergripande ansvar för Rikshems arbete med teknisk förvaltning och uppfyllande av myndighetskrav. Du arbetar strategiskt och stöttar framför allt förvaltningen i frågor inom området.

Du kommer arbeta aktivt med att vidareutveckla arbetssätt och rutiner och du ansvarar även för att fattade beslut blir implementerade i regionerna. Samtidigt arbetar du med att följa upp efterlevnad och göra analyser inom teknisk förvaltning och drift. Som utvecklingschef för teknisk förvaltning företräder du och deltar på interna forum för erfarenhetsutbyte och utveckling samt håller utbildningar för de tekniska förvaltarna och fastighetsteknikerna.

Du följer marknaden och den tekniska utvecklingen samt förändringar i myndighetskrav och säkerställer att Rikshem följer med i utvecklingen på rätt sätt. Rollen innefattar även att driva samt delta i projekt inom exempelvis systematiskt brandskyddsarbete och elsäkerhet, vara kravställare mot digitalisering gällande våra fastighetssystem så som Vitec, passagesystem, digitala lås etc och samordna krav på upphandlingar för tex OVK-besiktningar till inköpsavdelningen.

Som utvecklingschef teknisk förvaltning har du personalansvar för en medarbetare som arbetar som digitaliseringsledare. Tjänsten utgår från Stockholms huvudkontor alternativt Rikshems regionkontor i Uppsala, Norrköping eller Helsingborg.

En vanlig vecka på jobbet innefattar även att du:

  • Analyserar efterlevnad av myndighetskraven för de olika orterna och tar fram förslag på åtgärder till förvaltningsledningen.
  • Förbereder och leder möten kring utvecklingen av SBA arbetet.
  • Håller i utbildningar inom olika områden.
  • Är med på möten inom verksamhetsutveckling där du får information från ledningen och fördjupning inom områden som kollegorna på verksamhetsutveckling arbetar med.
  • Stöttar förvaltningen på flera orter i hur vi kan förbättra arbetet kring den tekniska förvaltningen.

Vem du är

  • Du har en universitets- eller högskoleutbildning inom bygg, fastighet, drift eller annan ingenjörsutbildning alternativt likvärdig arbetslivserfarenhet inom området.
  • Du har flera års erfarenhet från teknisk förvaltning.
  • Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta med fastighetsekonomi och lönsamhet samt har goda kunskaper inom SBA och elsäkerhet.
  • För att trivas i rollen ser vi att du har tidigare ledarerfarenheter som chef eller annan ledare och att du har erfarenhet från att ta fram och implementera nya arbetssätt och rutiner.
  • Vidare har du goda kunskaper i att analysera data och dra slutsatser, du har god kunskap i Officepaketet samt har mycket goda kunskaper i svenska såväl i tal som skrift.

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av budget- och resultatansvar.
  • Erfarenhet från digitalisering i fastighetsbranschen och kunskap inom systemet Vitec.
  • God vana från upphandlingsarbete inom teknisk förvaltning.
  • Goda kunskaper kring felavhjälpande underhåll, tillsyn och skötsel, akut underhåll.
  • El-behörighet.

Som person ser vi att du är strukturerad och självgående med en vilja och ett driv att skapa bra och fungerande arbetssätt inom den tekniska förvaltningen. Du är en kommunikativ relationsperson med en prestigelös inställning och du har en förmåga att få med dig dina kollegor och medarbetare för att arbeta i samma riktning och mot gemensamma mål.

Du är nyfiken och gillar att hålla dig uppdaterad inom området samtidigt är du van att ta initiativ och genom ett systematiskt arbetssätt driver du arbetet från nuläge till en målbild.

Vad Rikshem har att erbjuda

Rikshem är en trygg arbetsgivare med engagerade och ansvarstagande kollegor i en hjälpsam kultur. Där får du fördelen att arbeta i en dynamisk miljö med korta beslutsvägar. Du blir en del av ett team där du får möjlighet att göra skillnad på ett fastighetsbolag som kombinerar affärsmässighet med samhällsengagemang.

Då tjänsten som utvecklingschef teknisk förvaltning är en ny roll inom organisationen kommer du få möjligheten att forma innehållet i rollen och vara med på en spännande utvecklingsresa.

Rikshem erbjuder dig ett härligt kontor i Stockholms innerstad med trygga och fina förmåner som friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortningsdagar, tjänstepension, cykelförmån och måluppfyllnadsprogram. Introduktion är en viktig del för att komma in i verksamheten och Rikshem erbjuder utbildningar för att kontinuerligt utveckla dig i din arbetsroll. De arrangerar gemensamma frukostar och genomför teamstärkande aktiviteter.

Om Rikshem

Rikshem är ett privat fastighetsbolag som kombinerar affärsmässighet med samhällsengagemang. Vi är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag som äger och förvaltar samhällsfastigheter och cirka 30 000 lägenheter.

Vi kommer trivas ihop om du delar våra värderingar, prioriteringar och utvecklingsmål. På Rikshem arbetar vi utifrån ”Ett Rikshem” och värdeorden Engagerade, Närvarande, Ansvarstagande, ENA. Vi som jobbar här har olika kompetenser och erfarenheter, och vi arbetar fokuserat på att göra vardagen enklare för våra kunder. Hos oss finns stora möjligheter till personlig utveckling

 

Läs mer om våra erbjudanden