Väsbyhem söker en projektcontroller

Bland det bästa vi vet är när ett projekt går i hamn med investeringsbudgeten intakt! Får du också en kick av att ha koll på siffrorna och utmanas av att kunna presentera ekonomiska termer på ett pedagogiskt sätt? Vill du dessutom jobba på ett familjärt bolag som värnar om sina medarbetare och som flera gånger blivit utsedda till en av Sveriges bästa arbetsplatser? Ta då chansen att söka tjänsten som projektcontroller hos Väsbyhem!

Om rollen

När andra drar i handbromsen gasar Väsbyhem på. Just nu är flera spännande investeringsprojekt på gång och ännu fler planeras. När vår klippa till projektcontroller går vidare mot nya utmaningar söker vi därför hens efterträdare, som är lika peppad att axla ansvaret! Du tillhör enheten Redovisning och Ekonomi och rapporterar till Redovisningschef men samarbetar minst lika mycket med kollegorna på Fastighetsutveckling.

Du har ett brett ansvarsområde som innefattar budgetering, projektredovisning, projektuppföljning, samt rapportering och uppföljning till projektledare och styrgrupp. I och med detta är du en viktig nyckelperson som följer hela ekonomiprocessen med särskilt fokus på projektredovisning och uppföljning. I ditt arbete tolkar du information utifrån ett affärsmässigt perspektiv och du har en god överblick över organisationens arbete.

Rollen innefattar arbetsuppgifter som:

  • Arbeta med investeringskalkylering, budget, prognos, uppföljning samt tillhörande analys.
  • Ansvar för uppföljning av projekt inom planerat underhåll på en övergripande nivå.
  • Utföra marknadsanalyser och marknadsvärderingar för bolagets fastigheter.
  • Månadsvis rapportera likviditetsflöde för pågående projekt och upprätta likviditetsprognoser.
  • Ansvara för bolagets ekonomiska långtidsplanering för ny- till och ombyggnadsprojekt.
  • Upprätta projektrelaterade underlag till budget, prognoser och bokslut.
  • Delaktig i bokslutsarbete inom projektrelaterade områden.

Vem du är

  • Du har en högskole- eller universitetsutbildning med inriktning mot ekonomi, alternativt motsvarande kunskaper förvärvat på annat sätt.
  • Du har cirka fem års arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter och specifikt fastighetsekonomi
  • Vi ser att du har erfarenhet av projektredovisning för större investeringsprojekt.
  • Vidare har du goda erfarenheter av arbete med kalkylering, rapportering, prognos- och budget.
  • Du har mycket goda kunskaper i Excel.
  • Du pratar och skriver flytande svenska.

Det är meriterande om du har:

  • Tidigare erfarenhet av systemet Vitec.
  • Kunskap om K3 regelverket.
  • Kunskap om fastighetsmoms.
  • Erfarenhet av kommersiell förvaltning

Personliga egenskaper

Utöver att du brinner för investeringskalkyler så behöver du även vara strukturerad och självgående med ett driv att föra arbetet framåt i såväl arbetssätt som konkreta projekt, vilket du gör i nära samarbeta med andra. Du behöver också vara beredd att stötta dina kollegor vid arbetstoppar likväl som de kommer att stötta dig - teamkänsla och samarbete är viktiga framgångsfaktorer på Väsbyhem. Då rollen innefattar många kontaktytor är det viktigt att du är en kommunikativ person. Vi ser även att du har en god problemlösnings- och analysförmåga och ständigt ser möjligheter! 

Vad Väsbyhem erbjuder dig

Väsbyhem är ett bolag med en familjär företagskultur som erbjuder en arbetsplats med lättsam och positiv stämning där de värdesätter en balans mellan arbetsliv och privatliv. Det är en organisation som erbjuder generösa förmåner i form av bland annat arbetstidsförkortning, lunchförmån och hälsofrämjande aktiviteter. Bolaget är även certifierade som en utmärkt arbetsplats via Great Place to Work. Allt detta är ett led mot målet att bli en av Sveriges bästa arbetsplatser!
 

Läs mer om våra erbjudanden