Vi söker nu fastighetsförvaltare till kyrkokansliet

Vill du vara med och förvalta fastigheter såväl i Sverige som utomlands? Vill du bidra med din kunskap om hyres-, upphandlings- och avtalsfrågor men samtidigt arbeta i en bred och omväxlande förvaltarroll? Då är du den vi söker!

Till kyrkokansliet – som arbetar med frågor som rör hela Svenska kyrkan, söker vi nu en fastighetsförvaltare med förmågan att effektivt organisera och hantera förvaltningen av kyrkokansliets fastighetsbestånd.

Tjänsten är placerade på enheten för fastighetsstöd som tillhör avdelningen fastigheter, kulturarv och service. 

Om rollen

På kyrkokansliet kommer du att arbeta med fastigheter och lokaler som finns både i Sverige och ute i världen. Den nationella nivån disponerar ett antal centralt belägna fastigheter i Uppsala, Lund och Uddevalla med i huvudsak kontorsverksamhet. Svenska kyrkan i utlandet förfogar över ca 50 objekt i 25 länder, dels genom ägande, dels som hyresgäst. Du är stationerad i Uppsala men tjänsten innebär till viss del resor, internationellt och i Sverige. Antalet resor per år varierar med verksamhetens behov.

Som fastighetsförvaltare blir du en del av ett dynamiskt och engagerat team. Du kommer att arbeta självständigt men i nära samarbete med olika verksamheter inom Svenska kyrkan, med stöd från kvalificerade jurister, ekonomer och inköpare.

Exempel på dina ansvarsområden inkluderar: 

  • Kontakt med nyttjande verksamheter och externa hyresvärdar.
  • Lokalförsörjningsplanering.
  • Genomförande av behovsutredningar och förstudier vid lokalbehovsförändringar.
  • Hyresutredningar, lokalsökningar och hyresförhandlingar.
  • Driva och medverka i lokalprojekt.
  • Upphandling av konsulter, entreprenörer och annan expertis.
  • Planering av tillsyn, skötsel och underhåll.
  • Ekonomiska analyser och riskbedömningar.
  • Handlägga löpande ärenden och utföra administrativa uppgifter, som till exempel diarieföring och dokumentation.

Vem du är

  • Har akademisk utbildning inom samhällsbyggnad, juridik, ekonomi eller motsvarande.
  • Har flera års erfarenhet av fastighetsförvaltning.
  • Har flera års erfarenhet av att hantera och organisera olika administrativa uppgifter relaterade till fastigheter.
  • Har erfarenhet av att planera och övervaka underhållsaktiviteter inklusive budgetering och ta fram beslutsunderlag.
  • Har flera års erfarenhet av hyresförhandlingar och goda kunskaper i hyreslagstiftningen, samt kunskap om lagar och regler som styr fastighetsförvaltningen.
  • Har erfarenhet av rollen som beställare och kan handla upp konsulter och entreprenörer i Sverige och utlandet.
  • Har grundläggande kunskap om teknisk fastighetsförvaltning.
  • Kan kommunicera yrkesmässigt både på svenska och engelska.
  • Är kommunikativ, strukturerad och har god administrativ förmåga.

Du har förstås en positiv attityd och vilja att sätta dig in i organisationens verksamhetsplaner, mål och riktlinjer och hela tiden ha dessa för ditt inre när du agerar självständigt i det dagliga arbetet. Du är trygg i dig själv och din kompetens och du har förmågan att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har också god förmåga att hantera och lösa problem.

För anställning på kyrkokansliet behöver du vara medlem i Svenska kyrkan och dela dess värderingar som präglas av lika värde, fred, försoning, rättvisa och hållbarhet.

Vad Svenska kyrkan erbjuder dig

Svenska kyrkan är en trygg arbetsgivare med engagerade och ansvarstagande kollegor i en hjälpsam kultur. Arbetet innebär spännande och varierande arbetsuppgifter med möjlighet att arbeta med en bredd av fastigheter och lokaler både nationellt och internationellt.

Som anställd vid kyrkokansliet omfattas du av ett förmånligt kollektivavtal och lokala avtal som bland annat möjliggör årsarbetstid med flextid, friskvårdssatsningar, med mera.

 

Läs mer om våra erbjudanden