Ekonomichef/Controller för konsultuppdrag i Göteborg

Uppdragsbeskrivning

Vi söker för kunds räkning en erfaren ekonomichef/controller till ett spännande fastighetsbolag i Göteborg. Uppdraget är på heltid och starten är flexibel men senast mitten av oktober. Uppdraget förväntas pågå minst fram till årsskiftet.  

I rollen som ekonomichef/controller har du en nyckelroll i att stödja verksamheten med ekonomisk information, underlag och analyser. Som ansvarig för koncernens ekonomi kommer du att ha ett helhetsgrepp över ekonomiska processer och verksamhetsuppföljning. Du ansvarar för såväl övergripande strategiska ekonomifrågor som det löpande ekonomiska arbetet.

Du leder budgetprocessen i företaget och ansvarar för den interna kontrollen. Du är också redovisningsansvarig och leder och genomför bokslutsarbetet. Till din hjälp i detta arbete har du en ekonomiassistent. I rollen ingår även att samordna företagets IT-frågor och du är huvudprojektledare för företagets digitala förändringsresa.

Du rapporterar till vår VD och ingår i företagets ledningsgrupp. Du är föredragande i styrelsen inom ekonomifrågor.

Om kunden

Vår kund är ett svenskt fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter i Sverige. Deras uppdrag är att skapa det goda boendet! Detta är ett fastighetsbolag som är mitt inne i en stor omvandling vad gäller digitalisering och utveckling av tjänsteutbudet.

Om du vill arbeta på ett företag under stark utveckling som präglas av engagemang, trygghet, omtanke, hållbarhet, samverkan med korta beslutsvägar så är du rätt person för detta uppdrag. Hos vår kund får du också stor frihet under ansvar i arbetet och de ser balans mellan jobb och fritid som en viktig faktor för att personalen ska trivas. 

Är du en engagerad ledare som älskar att arbeta med människor och ekonomi i en föränderlig värld och vill vara en del av ett mindre prestigelöst team, då är detta den perfekta arbetsplatsen för dig.


Dina arbetsuppgifter kommer till huvudsakligen bestå av:

  • Löpande ekonomiskt ansvar och strategiska frågor
  • Redovisningsansvarig - genomför och leder bokslutsarbete. 
  • Rapportering och verksamhetsuppföljning
  • Budgetprocesser
  • Samordna företagets IT-frågor
  • Effektivisera och utveckla rutiner och processer.
  • Stödja verksamheten med ekonomisk information

Vi söker dig som är: 
En naturlig ledare som skapar delaktighet och engagemang hos medarbetare. Därtill tycker du att det är viktigt med kundfokus och att driva verksamheten framåt. Du har förmåga att få medarbetare att arbeta mot samma mål och skapa teamkänsla. Vidare har du lätt för att kommunicera, både i tal och skrift, har en pedagogisk ådra och tycker om att arbeta med människor. Du tycker att förändringar är naturligt och en rolig utmaning.

Vi vill att du har:

  • Civilekonomexamen eller motsvarande
  • Arbetat minst 5 år med att leda andra
  • Några års erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete i ledande befattning
  • Stor erfarenhet av självständigt bokslutsarbete
  • Erfarenhet av att driva budgetprocesser
     

Vi ser att du har arbetat inom någon entreprenörverksamhet och att du har erfarenhet från fastighetsbranschen. Det är meriterande om du har erfarenhet av förändringsarbete, t.ex. digitala omställningar som kräver nya tankesätt

Läs mer om våra erbjudanden