Välkomna din nya medarbetare med preboarding och onboarding
Många företag anser sig inte ha tid eller behov av att ge bra introduktion till nyanställd personal. Om ni missar detta moment tar det längre tid för den nyanställda att komma in i arbetet – många saker kan gå fel och till slut finns det en risk att den nyanställda slutar. Personal är företags framgång. Därför är preboarding och onboarding viktiga moment.
Preboarding
Kommer du ihåg känslan från när du skrev på ditt anställningsavtal? Kanske kände du ett pirr i magen och en lust att komma igång, trots att du kanske behövde vänta några månader innan du äntligen fick börja?
Preboarding handlar om att den nya medarbetaren ska behålla de positiva känslorna och förväntningar inför att börja sin nya tjänst. Detta är relevant från den stunden ni har skakat hand och signerat anställningsavtalet, fram till den första arbetsdagen. Ofta har den nyanställde en uppsägningstid att förhålla sig till. Det gäller att han eller hon behåller de positiva känslorna inför sitt nya jobb även under övergångsperioden.
Idag finns massa smidiga digitala verktyg för att kunna ta till vara på medarbetarens förväntan och omvandla den till engagemang.
Värt att tänka på vid preboarding:
• Håll kontakten! Det kan vara ett kort samtal för att kolla läget, ett positivt sms eller en inbjudan till en after work eller branschevent.
• Ge information. Några veckor innan anställningen börjar är det trevligt att skicka ett informationsmail där du exempelvis kan berätta om personens närmsta chef, länkar till viktiga dokument, personalhandbok, företagets värdering och annan relevant information som han eller hon kan gå igenom i lugn och ro innan det är dags att börja.
• Var tillgänglig för frågor. Om din nya kollega hör av sig och undrar något, försök att återkoppla så fort som möjligt.
Avsikten är att din nya kollega ska känna sig sedd, välkommen och bekräftad i sitt beslut att välja er som arbetsgivare.
Onboarding
Från första arbetsdagen är det av yttersta vikt att medarbetaren känner sig väl mottagen och välkommen. Onboarding handlar både om att introducera den ny kollegan i den nya tjänsten såväl som arbetsplatsen och den interna kulturen. Det är värt att lägga ner både tid och resurser på en proffsig onboardingprocess. Detta ökar chanserna för att er nya kollega ska känna sig uppskattad, komma in rollen och bidra till företagets mål.
Värt att tänka på vid onboarding:
• Förberedd arbetsplats. Det är trevligt första dagen ha en förberedd arbetsplats, kanske med en blomma och en trevlig välkomsthälsning. Alla vill känna sig välkomna och efterlängtade. Se därför till att alla praktiska saker så som dator, telefon, mail och inloggningsuppgifter är ordentligt förberett.
• Presentationsrunda. Ta en runda ihop med den nya medarbetaren där han eller hon får hälsa på alla kollegor.
• Introduktionsmail. Skriv ett introduktionsmail och skicka ut internt till alla anställda där det står lite kort om vem deras nya kollega är.
• Introduktionsplan. Gör en introduktionsplan för den nyanställde där han eller hon får träffa alla, för den, viktiga personer inom bolaget. Låt dem berätta om sin roll, ansvarsområden och förväntningar på medarbetaren. Utöver den mer formella informationen, glöm inte vikten av att också informera om ni t.ex. har after work en viss dag varje månad, eller den vanligaste tiden folk äter lunch. Alltså den sortens information som underlättar för kollegan att komma in i arbetsplatskulturen.
Vi hoppas att dessa tips hjälper dig på vägen och att du och dina kollegor snart kan hälsa en ny, härlig medarbetare välkommen till gänget!
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad