Våga sticka ut i platsannonsen
Dagens arbetsmarknad ställer fler och större krav på individen. Detta speglas också i hur företag formulerar sig när de söker nya medarbetare. Ofta används platsannonser som ett verktyg för att hitta företagets drömkandidat. Men varför håller så många företag sig mer till kravlistor istället för att lyfta fram vad de har att erbjuda drömkandidaten? Och vad skulle hända om fler företag vågade bryta mot den generiska mallen?
De senaste decennierna har platsannonsernas publiceringsmedium skiftat från tryckta tidningar till internet. Därmed har också chansen till spridning ökat. En kreativ eller annorlunda platsannons kan fort spridas genom olika mediala plattformar, vilket också blir en typ av marknadsföring för företaget bakom annonsen.
Kanske minns du Prisjakts uppmärksammade platsannons när de letade efter en ”desillusionerad redovisningsansvarig” som spreds viralt under 2017? Ett klockrent exempel på när ett företag vågar vara annorlunda. Samtidigt som de fick många ansökningar fick de också gratis spridning av folk som delade annonsen i olika kanaler.
De flesta platsannonser motiverar ingen
Platsannonsen är en egen genre. Om någon säger ”har du sett X AB:s platsannons?” dyker det nog upp en generell mental bild för många personer över hur en platsannons är strukturerad.
I de flesta platsannonser formuleras följande innehållskomponenter: arbetsgivare, tjänst, kvalifikationer, ansökningsförfarande och kontakt, ofta i just denna ordning. Ofta förekommer ett vi- och du-tilltal i texterna för att göra dem personliga och annonserna avslutas ofta med ett ”varmt välkommen med din ansökan”.
Tyvärr missar många företag att motivera varför drömkandidaten ska söka just den tjänsten; det blir istället en önskelista från företaget på hur drömkandidaten ska vara istället för att motivera varför drömkandidaten borde undersöka och söka tjänsten. Detta kravställande kan snarare skrämma lämpliga kandidater mer än att locka dem.
Väck läsarens känslor och engagemang
Genom att ta bort fokus från det akademiska och praktiska, se över företagets kommunikationssätt samt koncentrera platsannonsens budskap mot vad drömkandidaten istället får kan man locka fler personer att faktiskt läsa annonsen ordentligt. Läsaren scannar av rubriken först och bestämmer sig redan där eller vid ingressen om annonsen är tillräckligt intressant för att lägga sin tid på att läsa igenom. Därför är det viktigt att sikta på hjärtat genom att väcka läsarens känslor och engagemang.
Företaget som letar efter en ny medarbetare bör verkligen tänka på vem det är de söker. Tänk ut vem drömkandidaten är och vad ni tror skulle locka honom eller henne att söka tjänsten – skriv sedan just det i annonsen.
Kandidaterna dömer boken efter omslaget
Kandidaten kommer att, förutom rubrik och ingress, också scanna av layouten. ”Man ska inte döma en bok efter omslaget” säger den gamla klyschan, men handen på hjärtat – det gör vi alla medvetet eller omedvetet av olika skäl. Tänk därför på att ha en stilren layout med mycket luft i texten för att göra den lättare att skumma igenom och se de nyckelord som kan intressera er drömkandidat.
Många företag har en grafisk profil att följa. Det går dock ofta att följa samtidigt som man kan våga leka lite mer med färg och form. På så vis kan man lätt sticka ut i den annars så generiska platsannonsdjungeln.
Annorlunda skapar spridning
Många som delar saker på olika mediala plattformar gör det för att innehållet har talat till dem på något vis – det var kanske roligt eller provocerande. Ett sätt att sticka ut är alltså att våga ha ett personligt språk, våga använda sig av humor eller övertydligt ärliga annonser med glimten i ögat. Ert företag kanske inte vill sticka ut just så mycket, men eftersom många annonser i princip är kopior av varandra kan en liten twist i rubriken räcka för att öka antalet klick hos läsarna.
What’s in it for me?
Er drömkandidat finns förmodligen därute, men han eller hon vill veta ”what’s in it for me”? För låt oss erkänna att vi är oss själva närmast. Så hur ska ni då göra för att komma igång med skrivprocessen av intressant annons?
Målgruppsanalys
Fundera igenom vem er drömkandidat är – skapa gärna en persona där ni besvarar vem han eller hon är och vad som kan tilltala en sådan person. Självklart spelar kompetenser och egenskaper roll; väv in de önskade egenskaperna i texten tillsammans med vad rätt person med dessa egenskaper får ut av tjänsten.
Rubriksättning
Tänk på att ha en informativ rubrik som sammanfattar tjänsten samtidigt som den förklarar vem företaget söker. Våga gärna experimentera med humor och kreativitet för att sticka ut och fånga läsaren.
Sikta på hjärtat
Tilltala drömkandidatens känslor och tryck extra mycket på de delar i tjänsten som ni tror engagerar rätt person. Kom ihåg att ha kandidatens perspektiv i åtanke när du formulerar texten, och inte företagets.
Spegla drömkandidaten i texten
Önskar ni exempelvis en person som tycker om fakta; spegla det i annonsen genom att skriva den faktamässig. Önskar ni en mer emotionell och spontan personlighet, använd många positiva ord och superlativ som speglar den typen av personlighet.
Tydlig roll- och företagsbeskrivning
Den som söker en ny tjänst behöver snabbt kunna se om han eller hon upplever sig själv nyfiken på och kvalificerad för tjänsten. Därför är det viktigt med en tydlig disposition där kompetenser, rollbeskrivning och en kort berättelse om företaget informerar läsaren om det är intressant eller inte att söka tjänsten. Tänk på att tona ner kraven och lyfta utvecklingsmöjligheter, förmåner och annat som du tror kan locka drömkandidaten.
Våga testa nya formuleringssätt
Ingen minns en fegis! Våga testa nya sätt att formulera er på. Får ni inte rätt typ av sökande går det alltid att formulera om sig.
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad