Så sökoptimerar du din platsannons – och attraherar rätt kandidater!
När du skriver en platsannons är förmodligen målet att nå så många potentiella kandidater som möjligt. Men de ska såklart även vara relevanta för tjänsten. Tidigare har vi delat med oss av hur du skriver en platsannons som lockar kandidaterna. Men hur optimerar du dem i det digitala flödet? Det hjälper vi dig med i den här artikeln!
Titeln – ditt viktigaste sökord!
Även om vi tidigare rekommenderat att våga använda målande beskrivningar av rollen, och undvika långa kravlistor, är det en sak du inte ska experimentera med – yrkestiteln! Titeln är det absolut viktigaste sökordet i din platsannons. Därmed är kreativa titlar inte optimala utifrån ett sökmotorperspektiv. För bästa möjliga sökresultat bör du använda en yrkestitel med en branschspecifik term, helst cirka 35–50 tecken lång.
Reflektera över viktiga sökord
När du ska publicera en platsannons är det klokt att fundera kring vilka ord din potentiella drömkandidat kommer söka på för att hitta tjänsten. Om du till exempel vill rekrytera en lantmätare i Norrköping kan det vara klokt att använda ord som projektledning, infrastruktur och samhällsplanering. Även hur titeln för platsannonsen byggs upp inkluderas här. En sökoptimerad variant skulle exempelvis kunna vara Lantmätare i Norrköping.
Kolla gärna runt på liknande platsannonser för att se vilka sökordskombinationer andra använder. Kanske kan du formulera dig ännu bättre för att rankas högre bland sökträffarna? Var bara försiktig så du inte överdriver antalet sökord! Att bara rada upp ord efter ord som om endast sökmotorer ska läsa din annons fungerar inte särskilt bra i längden.
Hjälp sökmotorn genom att ange ortsnamnet
Sökmotorerna arbetar som bekant utifrån olika algoritmer. Säg att målet är att när någon söker på ”fastighetstekniker Malmö” ska din platsannons dyka upp bland resultaten. Genom att nämna region och helst även ortens namn i platsannonstexten hjälper du algoritmerna och ökar därmed chansen att din platsannons dyker upp i sökningen. Om du däremot inte har angett en plats i platsannonsen är risken stor att platsannonsen inte dyker upp alls.
Om det jobb du önskar tillsätta kan skötas hemifrån kan du naturligtvis ange detta i stället för, eller utöver, en viss ort.
En platsannons per ort
Ibland vill man tillsätta samma typ av tjänst, men på olika orter. Det är lätt att tro att det mest tidsbesparande är att publicera en platsannons där du inkluderar all information. Så är dock inte fallet om du vill ha en sökoptimerad platsannons som attraherar rätt kandidater. Algoritmerna blir nämligen förvirrade om flera orter nämns i samma platsannons.
Chanserna ökar markant att rätt kandidater hittar en platsannons som tilltalar hen genom att publicera dem separat. Risken med att publicera en platsannons där du samlar samtliga tjänster och orter är däremot att ingen hittar platsannonsen. Och det är ju inte så tidsbesparande i längden…
Bonustips – för att få till det där extra!
Nu har du de viktigaste delarna för att sökoptimera din platsannons på plats. För att maximera dina chanser att locka drömkandidaten vill vi även dela med oss av ett bonustips!
Håll det tydligt och enkelt
En platsannons är riktad mot riktiga människor. Det betyder att deras uppmärksamhet är splittrad. Håll därför platsannonsen så kort och koncis som möjligt och se till att det mest relevanta om tjänsten finns med i platsannonsen. Kortare ord och meningar är lättare att ta till sig. Och glöm inte kontaktuppgifterna!
Lycka till!
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad