Copywriterns 5 bästa tips för vinnande platsannonser!
En riktigt bra och välformulerad platsannons kan vara skillnaden mellan att din drömkandidat väljer att söka tjänsten eller inte. Just därför är det så viktigt att den är både intresseväckande, lättläst och välskriven. Men ofta är tiden knapp och fantasin kanske tryter. För att din text ska locka rätt kandidater, få dem att klicka, läsa och såklart också söka tjänsten(!), har vi bett vår copywriter sammanställa fem toppentips!
Tänk som en copywriter
Kortfattat är en copywriters uppgift att med hjälp av vässade ordval och formuleringar locka målgruppen att köpa idén som det de läser om. Vilket i ditt fall ska resultera att de riktigt bra kandidaterna väljer att söka tjänsten. Utgå från kandidatens situation och vad som lockar dem.
Ansträng dig för att gå ifrån de klassiska klyschorna och formuleringarna och beskriv i stället en målande situation för att vara extra tydlig. Försök även förmedla känslan i er företagskultur för att matcha med rätt personlighet. Jämför gärna och hämta inspiration från andra platsannonser med intressanta och fångande formuleringar.
Våga vara personlig
De flesta uppskattar ett personligt tilltal. Ta dig därför tiden att tänka igenom vilken typ av målgrupp du vill ska söka tjänsten. Fundera kring hur du kan formulera ett budskap som kan tilltala din målgrupps intressen, ambitioner och värderingar. Använd även med fördel du-tilltal i texten, i stället för passiva formuleringar.
Svara på frågan ”what’s in it for me?”
Tänk på att anpassa platsannonsen krav, önskemål och de mervärden som tjänsten ger utifrån om ni söker en junior eller senior profil. Fråga dig själv ”vad är attraktivt för en nyexad person och vad är attraktivt för en person med 15 års arbetslivserfarenhet?” och ”vad skulle få en kvalificerad kandidat i målgruppen att byta jobb?”. Försök få med svaren på de frågorna i platsannonsen.
Håll koll på textens struktur och underskatta inte rubrikerna
En text med dålig ordning och struktur lockar inte till läsning! För att kandidaten snabbt ska kunna ta till sig innehållet är det viktigt att annonsen är lättläst.
Tänk igenom innan hur du vill att platsannonsen ska vara strukturerad. Underskatta inte heller vikten av tydlig rubriksättning. Vilken huvudrubrik ska du använda för att locka så att läsaren klickar sig vidare till platsannonsen? Vilka underrubriker kan få läsaren att stanna upp och läsa mer noggrant om hen först bara skummar igenom texten? Och i vilken ordning ska informationen komma?
Ärlighet varar längst
Självklart ska du beskriva vad som är bra med företaget och de tjänster som ni erbjuder. Men se till att balansera texten genom att hålla det ärligt, äkta och genuint. Skriv till exempel inte att det finns stor utvecklingspotential om så inte är fallet.
En platsannons är en viktig spegling av organisationen och varumärket. Desto mer transparent din text är, desto större förtroende vinner företaget på sikt. Risken är annars missnöjda för detta kollegor som pratar negativt om företaget och dess överdrivna löften.
Så, nu kan du ju det här! Om du vill utveckla ditt skrivande ytterligare en nivå kan du även läsa vår artikel om hur sökoptimerar platsannonsen för att locka rätt kandidater!
Texten är skriven av: Ida Viberg , Content Creator inom samhällsbyggnad