Tillsatt: Fastighetscontroller – Mälardalen

Imran Waheed, Konsultchef på Fasticon
Imran Waheed, Konsultchef på Fasticon, har nyligen tillsatt en konsult för ett uppdrag som Fastighetscontroller till en kommun i Mälardalen. En snabb och smidig process trots eftertraktad och svårhittad kompetens!
Vad innebär rollen Fastighetscontroller? Vad var viktiga egenskaper för denna roll?
Rollen som fastighetscontroller innebär att man ansvarar för den ekonomiska förvaltningen av fastighetsbeståndet och säkerställer att företagets fastigheter förvaltas effektivt och lönsamt.
Fastighetscontrollern är en viktig resurs med ett brett och verksamhetsnära ansvar, där personen skulle stötta både förvaltningsorganisationen och projektverksamheten.
Denna roll innebar bland annat ansvar för budget- och prognosarbete, att samordna statistik och hantera stora datamängder för att kunna dra slutsatser och ta ekonomiskt fördelaktiga beslut.
Erfarenhet av ekonomisk förvaltning samt ett specifikt fastighetssystem var krav för denna roll, samt att ha arbetat inom offentlig verksamhet.
Viktiga egenskaper för rollen var att vara flexibel, ha god samarbetsförmåga samt att vara noggrann. Flexibel för att rollen innebär en bredd av olika arbetsuppgifter att kunna hantera och prioritera, god samarbetsförmåga då rollen innefattar kontakt med många olika kollegor och professioner inom organisationen, och noggrannhet för att kunna hantera stor mängd data och siffror – det är viktigt att det blir rätt.
Kan du beskriva lite om uppdragsgivaren och det aktuella uppdraget?
Vår kund är en mindre kommun i Mälardalen som behövde stöttning på ekonomiavdelningen inom fastighetsorganisationen under en pågående rekryteringsprocess. Konsultuppdraget är på heltid och kommer löpa på under ungefär fyra månader, men med chans till förlängning.
Berätta, hur gick processen till?
Jag hade nyligen varit i kontakt med fastighetschefen på detta bolag, och någon vecka senare hörde HR på bolaget av sig till mig och frågade om vi kunde hjälpa dem att hitta en fastighetscontroller. Behovet var att få in en konsult omgående och vi bokade in ett uppstartsmöte.
Under uppstartsmötet gick vi igenom kravprofilen och kundens behov ordentligt. Direkt efter mötet gick vi ut med en annons samt att jag påbörjade ett searcharbete efter rätt profil. Via vårt konsultnätverk kom jag i kontakt med en person som hade rätt kompetens och erfarenhet i kundens geografiska område och som var tillgänglig omgående.
Kunden fick konsulten presenterad, och de träffades därefter på ett fysiskt möte. Både kund och konsult var positiva efter mötet och båda parter tackade ja till varandra.
Det blev en snabb och smidig process. Detta trots att rollen som fastighetscontroller är väldigt eftertraktad och svårhittad kompetens.
Kunden hade gått ut med förfrågan till fler bemanningsbolag, därför var det extra kul att kunna leverera rätt profil snabbt och före våra konkurrenter!
