Sök

Jeanette Kanka ny rekryteringschef på Fasticon

I flera år har Jeanette Kanka haft ledande positioner på Fasticon, sedan några veckor är hennes nya titel rekryteringschef. Med över tio års samlad kunskap från branschen och erfarenhet från både små och stora aktörer, headhuntingbolag och mer nischade rekryteringsbolag är Jeanettes ambition att leda i framkant och styra rekryteringsteamet mot nya, spännande mål framöver. Jeanette har alltid mycket på gång men är samtidigt den som alltid tar sig tid. Vi lyckades fånga henne en stund för att få veta mer om hennes roll, vad som händer inom branschen och vad som gör henne riktigt stolt.

Fasticon har tidigare arbetat regionalt men arbetat nu nationellt med alla sina affärsområden. Det innebär bland annat att Jeanette leder Fasticons samtliga rekryteringskonsulter, oavsett var i Sverige de befinner sig. Rollen som rekryteringschef innebär därmed både en ny tjänst som inte funnits tidigare och nya perspektiv.

–Det känns fantastiskt roligt att få det här förtroendet från både medarbetare och ledning. Jag är stolt över att få arbeta med ett så professionellt, hängivet och engagerat team, säger Jeanette. 

Vad medför det nya nationella perspektivet?

– Jag är övertygad om att det kommer medföra många fördelar! Vi är konkurrenskraftigare och vi kan angripa marknaden på ett nytt och bredare sätt. Genom att sudda ut de lokala gränserna blir vi ett ännu mer enat och flexibelt affärsområde, berättar Jeanette. 

– Den senaste tidens händelser har dessutom snabbat på digitaliseringen. Det gör att vi arbetar mer digitalt med både kunder, kandidater och kollegor.

När det fysiska avståendets betydelse minskar kan vi säkerställa att kunden alltid får tillgång till den för uppdraget bästa rekryteringskonsulten. Fasticon kan genom de digitala mötesplattformarna idag rekrytera för en tjänst var som helst i Sverige.  Vi kan enkelt hjälpa varandra över regiongränserna tack vare den digitaliseringsresa vi har gjort ihop.

Vilka är dina närmaste utmaningar? 

– Den närmaste tiden handlar det mycket om att blicka framåt och säkerställa att vi hela tiden ligger i framkant. Det gäller både kompetensmässigt och med vårt erbjudande. Jag har förmånen att få leda ett mycket starkt team. Men nu handlar det om att arbeta ihop oss och skapa en ännu starkare sammanhållning och samverkanDet är även viktigt att skapa en kreativ miljö där vi kan byta idéer med varandra,. Vi behöver också fånga upp medarbetarnas olika erfarenheter och ta gemensam lärdom av dem. Utöver det är det nu stort fokus på att ytterligare förfina vår kund- och kandidatupplevelse och utmana oss själva genom att tänka framåt. Hur ser till exempel rekryteringsprocessen ut om tre eller tio år? Det är så spännande och jag ser fram emot att arbeta mer med det!

Jeanette berättar också att en stor del av hennes arbete handlar om att omvärldsbevaka för att hålla sig uppdaterad om branschen. Hon utvecklar ständigt processer och verktyg så att Fasticon och rekryteringskonsulterna utvecklas kontinuerligt.

– Det gäller att regelbundet fylla på med kompetens och hålla sig uppdaterad i en tid där det går snabbare och snabbare. Annars blir man omsprungen! Våra kunder ska alltid känna att Fasticon har professionella, pålästa och kunniga rådgivare.

Varför tycker du att man som kund ska anlita Fasticon?

– Därför att vi verkligen kan fastighetsbranschen och samhällsbyggnadssektorn. Vi har en bred kompetens bland våra rekryteringskonsulter, och ett stort nätverk. Vi vet vad som behövs för att rekrytera till de branschspecifika tjänsterna. Dessutom är vi ett bolag som inte bara kan hjälpa kunden med rekryteringar; vi står på flera ben: rekrytering, interim och utbildning. Det sammantaget gör att vi kan fylla på flera olika typer av kompetensluckor och skapa ett långsiktigt och genuint samarbete.

Hur tror du att branschen kommer se ut framöver?

– Jag är övertygad om att fastighetsbranschen alltid kommer ha behov av att hyra in, rekrytera och utbilda personal på olika sätt utifrån vilken fas eller konjunktur som organisationen befinner sig i. Det byggs fortfarande mycket, framför allt i storstäderna. De byggnaderna och de som redan har färdigställts kommer fortsättningsvis att behöva förvaltas och utvecklasMänniskorna som arbetar i dem kommer framöver att röra på sig eller behöva fortbilda sig. Vi ser även att fastigheterna blir allt mer tekniska avancerade. Den tekniken behöver underhållas och de anställda kommer regelbundet att behöva fördjupa sina tekniska kunskaper, vilket medför ett kompetensutvecklingsbehov. I och med att branschen bara är i början av sin digitaliseringsresa kommer det behövas både fler medarbetare och nya yrkesområden, roller som mitt team och jag kommer ha förmånen att få rekrytera till, avslutar Jeanette. 

Cookies kommer ihåg vem du är så att du kan få en bättre upplevelse. Genom att använda denna hemsida eller stänga denna ruta godkänner du cookies. Läs mer om cookies här.