TalangAkademin
12 March, 2019
Konsultrollen – för dig som söker ständig utveckling
20 March, 2019
 
 
 

Fasticons interimsverksamhet


Fasticon Kompetens är i en stark tillväxtfas. Ett av de affärsområden som expanderar mest just nu är interimsverksamheten. Under resans gång har interimsverksamheten fått en allt viktigare roll och utgör idag en majoritet av omsättningen. I dagsläget har Fasticon Kompetens ungefär 120 konsulter ute på uppdrag hos kunder i fastighetsbranschen över hela Sverige. Vilka är fördelarna med att hyra in en konsult? Fasticons medarbetare Sofi Lindqvist, interimschef öst, och Elin Eriksson, kandidatansvarig, ger oss svaren.

Fasticons rutinerade interimsteam har hög kompetens, kunskap om fastighetsbranschen och bred erfarenhet från alla kundrelationer.

Interimslösning – ett smart komplement

Många företag använder interimslösningar som komplement till traditionella anställningar. Anledningarna kan vara flera. Fasticon genomför exempelvis cirka 300 traditionella rekryteringar per år. Vid sådana tillfällen kan kundföretaget hyra in en konsult som tillfälligt eller interimistiskt täcker upp behovet fram till att själva rekryteringsprocessen är avklarad. Det kan även vara så att ett företag genomgår en omorganisation och vill ta in en konsult för att sätta ramarna inför den nya tjänsten. Därefter kan den person som rekryterats in ta över och förvalta rollen vidare.

Eftersom vi är ett konsultföretag och inte ett bemanningsföretag varar våra uppdrag generellt över en längre tidsperiod, vilket är en trygghet för både kunden och konsulten. Dessutom har vi fördubblat omsättningen på några år vilket medför att vi har en ekonomiskt stark grund att stå på och därmed kontinuerligt kan vidareutveckla Fasticon för framtiden.

När rekommenderas en interimslösning?

En interimslösning passar utmärkt för att lösa tillfälliga behov. Det är exempelvis effektivt att hyra in extern kompetens vid arbetstoppar, då det ofta följs av ett utökat behov av personal. Andra anledningar är sjukskrivningar, föräldraledigheter och organisationsförändringar. En stor styrka i vår interimsverksamhet är att Fasticon är nischade mot fastighetsbranschen.

”Vår interimsverksamhet är den största nischade verksamheten inom tjänstemannasektorn, fastighet, i Sverige och vi fortsätter att växa.” säger Sofi stolt.

Som kund kan man hyra in en konsult i ett första steg, för att sedan om behov och ömsesidigt intresse finns anställa konsulten tillsvidare. På så sätt kan både konsulten och arbetsgivaren känna av varandra. Om sedan både konsult och arbetsgivare hittar varandra är det vanligt att arbetsgivaren väljer att ta över konsulten. Detta är en mycket tidseffektiv lösning för många av våra kunder!

Många fördelar med att arbeta som interimskonsult

Att arbeta som interimskonsult har flera fördelar. Många lockas av friheten och av att inte riskera att bli sittande på samma stol för länge.

Det är även ett bra val för den som är nyfiken och vill få insyn i olika organisationer eller vara delaktiga i flera typer av projekt. Därmed kan konsultrollen vara ett alternativ för de som vill prova olika roller innan de väljer en permanent plats i en organisation.

”Det kan också vara så att man inte har hittat rätt i sin karriär och vill testa på olika områden och verksamheter.” betonar Elin.

Fasticon Kompetens är väletablerat inom fastighetsbranschens och får löpande in uppdrag hos branschens mest attraktiva bolag. Att ta sig an konsultuppdrag kan därmed ge en god väg in i branschen. Många finner sitt drömjobb genom oss då de får möjlighet att bredda sitt kontaktnät och samla på sig kunskaper inom olika områden. Dessutom får man som konsult snabbt en bred kompetensbas, vilket gör det enklare att relativt fort kunna avancera och göra karriär inom branschen.

Många faktorer som gör Fasticons interimsverksamhet unik

Sofi avslutar intervjun med att tillägga:

”Vi har ett otroligt brett nätverk och har en bra mix av intressanta kunder och konsulter, från administration och förvaltning upp till VD-nivå. Vårt branschledande nätverk är uppbyggt under lång tid och vi är måna om att upprätthålla relationerna med alla parter. De som anlitar oss kan dessutom lita på att vi kan branschen, att vi vet vad vi pratar om och att vi förstår nyanserna inom fastighetsbranschens olika yrkesroller.”

Kvalitet före kvantitet

Hos oss gäller kvalitet före kvantitet. Vi har en rådgivande roll för kunden, arbetar förebyggande, effektivt och snabbt! Vi är måna om att ha en personlig relation med såväl kunder och konsulter. Det kostar ingenting förrän konsulten är på plats och börjar jobba. Dessutom är vi vana vid att parallellt med processerna arbeta med våra kunders rekryteringsavdelningar.

Oavsett om du som kund har ett akut behov eller om du ser ett eventuellt kommande behov framöver så hjälper vi dig snabbt och smidigt att få in rätt kompetens. Självklart går det också alltid bra att kontakta oss för rådgivning.


Är du intresserad av att höra mer om vår interimsverksamhet eller har behov av att hyra in en konsult?

Kontakta Sofi Lindqvist på sofi.lindqvist@fasticon.se eller 073-415 43 16.

Är du intresserad av att arbeta som interimskonsult?

Kontakta Elin Eriksson på elin.eriksson@fasticon.se eller 073-415 43 11.


Sofi Lindqvist och Elin Eriksson, Fasticon

Sofi Lindqvist och Elin Eriksson.


 

Kontakta oss på mail info@fasticon.se, telefon 08-556 706 00.


© Fasticon AB 2019

Kontakta oss på mail info@fasticon.se, telefon 08-556 706 00.


© Fasticon AB 2019