På den här webbplatsen använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookiesStäng

Vi kan Fastigheter.

Vi erbjuder lösningar med helhetsperspektiv för framgångsrik fastighets- och FM-verksamhet. Vi driver kontinuerligt förbättringsarbete och överför unik kompetens till kund.

Fasticon Kompetens lanserar mötesplats för karriärsmöjligheter

Fasticon Kompetens gör en digital satsning som underlättar och förenklar för både kandidater och kunder. Bolagets nya jobbportal är integrerad med en helt ny CV-databas.

- Vi har utvecklat en modern mobilanpassad och användarvänlig plattform som främjar tvåvägskommunikation istället för envägskommunikation. Det här är en milstolpe för oss och en stor förbättring för våra kunder och 19 000 kandidater. Vi kommer under hösten ha löpande förbättringar och utveckling av cv-databasen för att skapa framtidens ansökningsportal, säger Jeanette Kanka, som ansvarar för kandidatflödet på Fasticon Kompetens.

Fasticon Kompetens har ambitionen att vara ledande på kompetensförsörjning inom samhällsbyggnadssektorn, och därför är det en självklarhet att ligga i framkant digitalt. Den nya jobbsajten fasticonjobb.se är uppbyggd så att sajten hela tiden ska vara levande och kunna byggas på med nya funktionaliteter.

- Vår utgångspunkt har varit att ta fram en portal som inte bara är naturlig att besöka när du söker nytt jobb. Det här är en plattform och ett forum för att bygga relationer mellan oss, kandidaterna och kunderna. Förutom lediga jobb och karriärrådgivning kan det framöver handla om flera andra tjänster. En plattform för personlig utveckling inom samhällsbyggnadssektorn, säger Susanne Åhlén, vd för Fasticon Kompetens.

 

För frågor kontakta:

Susanne Åhlén
Vd Fasticon Kompetens
Tel: 073-415 43 15
E-post: susanne.ahlen@fasticonkompetens.se

 

 

 

Läs mer »

Fasticon AB rekryterar ny VD

Styrelsen för Fasticon AB har utsett Jörgen Sigvardsson till verkställande direktör.

- Marknaden ger uttryck för ett stort behov av rådgivning med utgångspunkt från en samlad syn på affärsutveckling, upphandling och förvaltning. Fasticon har inom dessa områden ett starkt varumärke och en stark position, både regionalt och nationellt, och kan därmed stödja kunderna i ett framgångsrikt och lönsamt fastighetsföretagande, säger Jörgen Sigvardsson.

Närmast kommer Jörgen från Sweco och var dessförinnan under många år verksam på PwC.

- Vi är väldigt glada över att kunna välkomna Jörgen Sigvardsson som ny VD för Fasticon, säger Mikael Lundström styrelseordförande. Hans gedigna kännedom om vår bransch och mångåriga erfarenhet från konsultverksamhet kommer att vara till stor nytta både för våra kunder och för bolaget.

Jörgen Sigvardsson tillträder 1 september 2016.

För frågor

Mikael Lundström
VD och Koncernchef Nai Svefa
Tel: 010-603 86 83
E-post: mikael.lundstrom@naisvefa.se

Jörgen Sigvardsson
Tel: 076-257 22 20

 

 

Läs mer »

Fasticon Kompetens Holding AB startar nytt bolag – söker vd

Fasticon Kompetens Holding AB startar ett nytt bolag för specialistbemanning inom samhällsbyggnadssektorn.

Det nya bolaget ska fokusera på att säkra branschens kompetensförsörjning inom fastighetsdrift, installation, byggkompetenser samt inre och yttre skötsel.

- Det finns ett enormt behov av kompetens inom de här områdena, och behovet kommer bara att öka de kommande åren, vilket även visas av vår nyligen genomförda Kompetensbarometer med fokus på 2020.Vi har lyssnat på marknaden och våra kunder och startar därför den nya verksamheten som ska tillgodose samhällsbyggnadssektorns stora kompetensbehov, säger Fasticon Kompetens Holdings koncernchef Jonas Gustavsson.

Ambitionen är att bli det ledande kompetensförsörjningsbolaget även inom den nya nischen.

- Vårt fokus blir främst att kartlägga, bygga relationer och stödja med resurser för att kompetensutveckla kandidaterna så att vi når en matchning mot uppdragsgivarnas behov. Som ett led i detta planerar vi att även att starta upp en utbildningsverksamhet inom kort, säger Jonas Gustavsson.

- För att samhällsbyggnadssektorns behov av kompetens ska tillgodoses kan man inte bara rekrytera från varandra. Det är oerhört viktigt att man får in kompetens utifrån, inte minst från ungdomar och nyanlända med kompetens som behöver valideras. Vår verksamhet skall präglas av ansvarstagande, vi tar samhällsansvar i flera led.

Fasticon Kompetens inleder nu rekryteringsprocessen kring det nya bolagets vd.

- Vi söker i första hand efter en person från bygg- eller fastighetsbranschen, en person med egen erfarenhet från drift- eller entreprenadsidan som idag sitter som högre chef i branschen. Vi söker en entreprenöriell, driven affärsman/kvinna, en modig person som vill anta utmaningen att bryta ny mark, forma nya produkter och koncept och vara med på vår tillväxtresa, säger Fasticon Kompetens Holdings styrelseordförande Ola Gunnarsson.

 

För mer info, kontakta:

Jonas Gustavsson, koncernchef, Fasticon Kompetens Holding AB. 073-415 43 10

Ola Gunnarsson, styrelseordförande, Fasticon Kompetens Holding AB. 070-849 50 03

Läs mer »

Styrelsen i Fasticon Kompetens Holding AB ändrar sammansättning

Vid gårdagens årsstämma för Fasticon Kompetens Holding AB (nedan kallat Fasticon Kompetens) valdes två nya ordinarie ledamöter in i styrelsen, Hidayet Tercan och Mattias Tegefjord. Mikael Ahlström, styrelseordförande i koncernmoderbolaget Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB (publ), utträder i samband med detta ur styrelsen för Fasticon kompetens.

Hidayet Tercan är Vd och grundare för företaget Tjikko AB och har även grundat bland annat vårdbemanningsföretaget Zemrete AB. Hon är en entreprenör, föreläsare och debattör med lång erfarenhet av styrelseuppdrag. Nuvarande styrelseuppdrag inkluderar HTS Holding AB, My Academy, AQ group, Stiftelsen Friends, Stockholms Stadsmission och SOS Barnbyar. Hon är även medlem i juryn som utser EY Entrepreneur Of The Year och i juryn som utser Årets Byggchef. Hidayet är sedan tidigare delägare i koncernmoderbolaget Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB (publ) och går nu även in som direkt delägare i Fasticon Kompetens.

Mattias Tegefjord är Vd och koncernchef för Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB (publ), Vd för koncernens fastighetsbolag, som idag äger knappt 1300 hyresrättslägenheter i Alby i Södra Stockholm, och Vd för det nystartade byggbolaget i koncernen, som skall leda renoveringen av det befintliga beståndet och förtäta på befintlig mark med både nya bostadsrätter och nya hyresrätter. Mattias har över 17 års erfarenhet av fastighetsföretagande och har arbetat på företag som ISS, KLP Eiendom, John Mattson Fastighets AB och Tyréns. Sedan förvärvet av Fasticon Kompetens våren 2015 har han varit suppleant i styrelsen för bolaget.

– Styrelseordförande Ola Gunnarsson säger ”Att få in Hidayet och Mattias i styrelsen blir en utmärkt komplettering av erfarenhet. Hidayet är en driftig entreprenör med lång erfarenhet av att bygga upp företag och med breda kunskaper inom bland annat bemanningsverksamhet och Mattias tillför mångårig fastighetskompetens”

För mer information vänligen kontakta:

Jonas Gustavsson, Verkställande direktör | Fasticon Kompetens Holding AB
+46-73-415 43 10 | jonas.gustavsson@fasticonkompetens.se

Ola Gunnarsson, Styrelseordförande | Fasticon Kompetens Holding AB
+46-70-849 50 03 | ola.gunnarsson@fasticonkompetens.se

Mattias Tegefjord, Verkställande direktör | Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB (publ)
+46-42-210008 | mattias.tegefjord@andersjahlstrom.se

Läs mer »

NAI Svefa förvärvar Fasticon AB och fortsätter sin tillväxtresa

NAI Svefa förvärvar Fasticon AB med det helägda dotterbolaget Fasticon Väst AB. Det innebär att NAI Svefa tar ett stort steg mot bolagets långsiktiga mål att bli den ledande fastighetsrådgivaren för både offentlig och privat sektor i Sverige.

Vi har under de senaste åren breddat vår rådgivning som en naturlig fortsättning på våra fastighetsekonomiska och fastighetsrättsliga tjänster. Den strategiska och operativa förvaltningsrådgivning som Fasticon AB har är unik sitt slag. Fasticon AB har liksom vi sett en ökad efterfrågan på rena strategi- och organisationsfrågor och tillsammans med tidigare förvärvet av Sensa blir vi riktigt starka i synnerhet mot offentlig sektor – säger Mikael Lundström, Koncernchef på NAI Svefa.

Fasticon AB har sedan starten varit inriktad mot att ge långsiktig och kvalificerad rådgivning inom fastighetsföretagande och fastighetsförvaltning. Vi är i dag partnerägt och har inför förestående generationsskifte sökt en mer långsiktig ägarstruktur. Samgåendet med NAI Svefa ger fantastiska förutsättningar för en fortsatt tillväxt och en stark plattform för att utveckla verksamheten till nytta för våra medarbetare och kunder – säger Lennart Andersson, grundare och huvudägare av Fasticon AB.

Fasticon AB:s affärsmodell bygger på att erbjuda rådgivning och tjänster i hela värdekedjan för fastighetsrelaterade verksamheter. Bolaget är unikt i Sverige med sin starka rådgivande profil mot förvaltningsfrågor. Fasticon AB har också ett strategiskt samarbete i kompetensfrågor med Fasticon Kompetens AB, som för cirka ett år sedan såldes till annan ägare.

Fasticon AB kommer fortsatt att verka under sitt eget varumärke men koncernens gemensamma kunder kommer att erbjudas en bredare rådgivning. Fasticon AB:s nuvarande partners kommer att arbeta vidare i Fasticon AB som blir ett dotterbolag inom Svefa-koncernen.

Bakgrundsinformation

Om Fasticon AB med dotterbolag Fasticon Väst AB:

Med drygt 40 års erfarenhet har Fasticon AB byggt upp en bred och djup kunskap om fastighetsbranschens alla viktiga delar. Fasticon AB:s konsulter är rådgivare och stödjande specialister till fastighetsföretagare i hela fastighetsprocessen. Fasticon AB har baserat sitt tjänsteutbud på att stödja fastighetsföretagandets behov av: affärsstöd, upphandlingsstöd, och förvaltningsstöd/FM-tjänster. Läs mer på www.fasticon.se


Om NAI Svefa:

NAI Svefa erbjuder spetskompetens och kvalificerad rådgivning inom värdering av alla fastighetstyper, analys, samhällsbyggnad, fastighetsutveckling, transaktioner, uthyrning och fastighetsinformation.

Bland uppdragsgivarna finns allt från stora fastighetsbolag, investerare, byggbolag och banker till mindre lokala fastighetsaktörer och hela den offentliga sektorn som alla värdesätter kombinationen av fastighetskompetens och värdefokus.

Sedan den 1 juni 2016 äger NAI Svefa det helägda dotterbolaget Sensa AB. Sensa är ett svenskt managementkonsultföretag som bistår företag och organisationer med kvalificerad rådgivning. Sensas medarbetare har sina rötter i flera tidigare nordiska managementkonsultfirmor som gått i spetsen för ett pragmatiskt och nydanande arbetssätt.

Med över 170 medarbetare i 17 orter över hela Sverige och medlemskap i det internationella nätverket NAI Global baseras rådgivningen på en omfattande kännedom om fastighetsmarknaden – lokalt, regionalt och globalt.
Läs mer på www.svefa.se

 

För ytterligare information:

Mikael Lundström, VD & Koncernchef NAI Svefa,
tel: 010-603 86 83 e-mail: mikael.lundstrom@naisvefa.se
Lennart Andersson, Styrelseordförande Fasticon Holding AB och Fasticon AB,
tel: 070-635 62 55 e-mail: lennart.andersson@fasticon.se      

 

Läs mer »

Fasticon Kompetens förstärker sitt team

Fasticon Kompetens utökar sin satsning inom strategisk försäljning och marknadskommunikation genom att rekrytera Tony Flykt och Helena Hallin.

Tony-Flykt-160x234Tony Flykt har tio år på Sodexo bakom sig, närmast som National Account Manager. Han tillträder den 15 augusti en roll på Fasticon Kompetens som Sales Manager.

- Det blir en spännande utmaning. Jag har arbetat med strategisk utveckling, relationsbyggande och facility management och har insyn i fastighetsbranschen. Samtidigt är det här delvis ett nytt område för mig. Jag ser fram emot att vara en del av Fasticon Kompetens kommande tillväxtresa, säger Tony Flykt.

Det är första gången Fasticon Kompetens rekryterar en Sales Manager.

- Det är ett viktigt steg för oss. Det är en tjänst som innefattar både operativ key account och försäljning på en strategisk nivå, med affärsutveckling och strategiska kompetensförsörjningsfrågor, säger Jonas Gustavsson, vd för Fasticon Kompetens.

Helena-Hallin-160x242Helena Hallin har rekryterats som event- och marknadskoordinator.

Hon har en kandidatexamen i företagsekonomi, kommer närmast från en tjänst som kundrådgivare på Bankgirot, och börjar på Fasticon Kompetens den 16 maj.

- Fastighetsbranschen är en spännande bransch och Fasticon Kompetens ett nytänkande och intressant bolag. Jag ser verkligen fram emot det här, säger Helena Hallin.

- Det här ligger i linje med vår tillväxtstrategi. För att kunna skapa den tillväxt vi önskar krävs en uttalad satsning på allt från kommunikation och stödfunktioner till event, marknadsföring och sociala medier, säger Jonas Gustavsson.

För mer information kontakta

Jonas Gustavsson, VD - Fasticon Kompetens
073-415 43 10, jonas.gustavsson@fasticonkompetens.se

Läs mer »

Anna Porsér till Fasticon

Fasticon har rekryterat Anna Porsér som seniorkonsult inom affärsområdet Upphandling.
Hon har 15 års erfarenhet från kommunal upphandling, senast från Håbo kommun där hon har arbetat sedan 2012. Hon har även varit upphandlare i Tierp och Norrtälje.Anna-500x665

- Fasticon är ett intressant bolag med gott rykte i branschen. Jag ser fram emot att få specialisera mig inom vissa områden, såsom entreprenadupphandling och upphandling av fastighetsrelaterade tjänster. Som upphandlare i en kommun, åtminstone en mindre sådan, är möjligheten till specialisering klart begränsad, säger Anna Porsér som började på Fasticon i mars.

Hennes primära ansvarsområden är AB, ABT- och ABK-upphandlingar.

- Jag är väldigt nöjd med den här rekryteringen. Anna har stor erfarenhet av kommunal upphandling och vi arbetar mycket mot kommunala bolag där Annas spetskompetens kommer väl till pass, säger Per Ollas, chef för affärsområde Upphandling på Fasticon.

För mer information kontakta:
Per Ollas, affärsområdeschef Upphandling, Fasticon AB
070-822 67 62, per.ollas@fasticon.se

Läs mer »

Nytt sätt att upphandla AFF-tjänster

Fasticon och Väsbyhem har tagit fram en ny upphandlingsform för fastighetstjänster hos offentliga aktörer.

Väsbyhem, som upphandlar sin trappstädning på nytt, gör det i samverkansform i syfte att säkerställa hög kvalité och rätt ersättningsnivå.

Bakgrunden är att Lagen om offentlig upphandling (LOU) har lett till kvalitetsproblem och pressade priser.

- LOU innebär att det är svårt att förkasta anbud med för låga priser. I kölvattnet av detta får man entreprenader med dålig kvalitet och många tilläggsfakturor. Det som från början ser ut att vara en billig lösning blir i slutändan väldigt dyrt, säger Per Ollas, affärsområdeschef Upphandling på Fasticon.

Istället provas nu en modell där priset inte ingår som parameter i upphandlingen – istället värdesätts entreprenadens genomförande med ett poängsättningssystem.

- Äntligen lite nytänk i branschen. Samverkansmodellen innebär rimligtvis att rätt prisnivå sätts och att förutsättningarna ges att få rätt kvalité, säger Per Ollas.

Väsbyhem använder nu upphandlingsformen för sin trappstädning. Själva upphandlingen är genomförd – ED´s Städfirma och Byggtjänst AB tilldelades entreprenaden och nu väntar samråd kring pris, kvalitet och om hur arbetet ska utföras.

Om parterna inte kan komma överens har beställaren rätt att avbryta entreprenaden och en ny upphandling görs.

- Vi väljer att prova den här nya modellen för att säkerställa att vi får rätt entreprenör, att de har rätt målsättning och kan leverera rätt kvalitet. I en vanlig upphandling är priset egentligen det enda som styr och då kan det vara väldigt svårt att få rätt kvalitet, säger Joakim Bysell, förvaltningschef på Väsbyhem.

Liknande modeller har länge använts för att komma till rätta med liknande problem inom byggbranschen och delvis kring fastighetstjänster när det gäller privata företag.

- Det är första gången som ett företag som omfattas av LOU använder en sådan här upphandlingsform när det gäller tjänster inom nya Aff, säger Per Ollas, som menar att den här metoden kan komma att användas mycket framöver.

- Jag ser en stor potential för samverkansentreprenader inom Aff-området. Det ska bli intressant att följa utvecklingen och se hur stort intresset för detta är. Lanseringen av ABFF 15 kommer lägligt eftersom denna tillförts skrivningar om samråd som är tänkta att ta hand om denna typ av entreprenadmodell.

För mer information:

Per Ollas
Affärsområdeschef Upphandling/Förvaltningsstöd
070-822 67 62
per.ollas@fasticon.se

Läs mer »

Susanne Åhlén blir ny vd för Fasticon Kompetens AB

Fasticon Kompetens AB (nedan även kallat Fasticon Kompetens) är ett helägt dotterbolag till Fasticon
 Kompetens Holding AB som i sin tur ägs till 71 procent av Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB (publ) (nedan även kallat AJA Holding). Fasticon Kompetens har länge varit ledande inom kompetensförsörjning för fastighetsbranschen i Sverige.

Susanne Åhlén, i dag Head of Leasing Retail på Atrium Ljungberg, tillträder den 13 juni tjänsten som vd för Fasticon Kompetens. Hon efterträder Jonas Gustavsson, som blir koncernchef och vd för moderbolaget Fasticon Kompetens Holding.

- Jag ser det här som en jättespännande utmaning, där jag får möjlighet att förena det bästa av två världar – kompetensförsörjning och fastighetsbranschen. Jag brinner för HR-  och rekryteringsfrågor, det är områden som har legat mig varmt om hjärtat under alla mina nästan 20 år som ledare, säger Susanne Åhlén, som även har en kort bakgrund som headhunter tidigt i karriären.

Rekryteringen av Susanne Åhlén är ett steg i satsningen på att bredda Fasticon Kompetens till att omfatta kompetensförsörjning inom fler delar av samhällsbyggnadssektorn.

- Fasticon Kompetens står inför stora utmaningar och jag ser väldigt mycket fram emot att vara en del av bolagets kommande utvecklingsresa, säger Susanne Åhlén.

Susanne Åhlén har arbetat för Atrium Ljungberg i sex år, först som marknadsområdeschef för Sickla Köpkvarter och sedan 2013 som etableringschef, handel. Dessförinnan var hon på Aberdeen Property Investors i sju år, som centrumchef för Stinsen Shoppingcenter och sedan som Sverigechef för Centre Management.

Jonas Gustavsson, som blir kvar som vd tills Susanne Åhlén tillträder, kommenterar:

- Susanne har lång erfarenhet av fastigheter och förvaltning, inte minst inom det viktiga retailsegmentet. Hon har precis den profil vi har sökt och blir med sin kompetens och sina ledaregenskaper ett perfekt komplement till bolagets nuvarande ledningsgrupp. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda Fasticon Kompetens in i framtiden.

För mer information vänligen kontakta:

Jonas Gustavsson
Verkställande direktör, Fasticon Kompetens Holding AB
070-849 50 03 | jonas.gustavsson@fasticonkompetens.se   

Ola Gunnarsson,
Styrelseordförande, Fasticon Kompetens Holding AB
070-849 50 03 ola.gunnarsson@fasticonkompetens.se

Läs mer »

Fasticon Kompetens riggar för tillväxt

Fasticon Kompetens förstärker organisationen i Göteborg och Malmö.

Zara Elenmo i Malmö och Greta Petré i Göteborg, har tillträtt som researcher och business support för respektive region.

- Vi ser detta som en viktig förstärkning för vår tillväxt och utveckling i våra regioner. Jag önskar Zara och Greta välkomna, säger Fasticon Kompetens vd Jonas Gustavsson.

Kontakt och info
Jonas Gustavsson, vd Fasticon Kompetens
Tel: 073-415 43 10, jonas.gustavsson@fasticonkompetens.se

Läs mer »

Pressbilder

Bildinformation
Bildinformation

Bildinformation



© Fasticon Holding 2013 | Cookies | Mötesplats RSS | Press RSS | Aktuellt RSS